responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 120

كنيم سخن به درازا مى‌كشد [1] در برابر اين روايات فراوان كه هماهنگ با ظاهر آيات قرآن است روايت شاذى بر ذبيح بودن اسحاق دلالت دارد كه نمى‌تواند مقابله با روايات گروه اول كند، و نه با ظاهر آيات قرآن هماهنگ است.

از همه اينها گذشته اين مساله مسلم است كودكى را كه ابراهيم او را با مادرش به فرمان خدا به مكه آورد و در آنجا رها نمود، و سپس خانه كعبه را با كمك او ساخت، و طواف و سعى با او بجا آورد اسماعيل بود، و اين نشان مى‌دهد كه ذبيح نيز اسماعيل بوده است، زيرا برنامه ذبح مكمل برنامه‌هاى فوق محسوب مى‌شده.

البته آنچه از كتب" عهد عتيق" (تورات كنونى) بر مى‌آيد اين است كه ذبيح، اسحاق بوده است‌ [2] و از اينجا چنين به نظر مى‌رسد كه بعضى از روايات غير معروف اسلامى كه اسحاق را ذبيح معرفى مى‌كند تحت تاثير روايات اسرائيلى است و احتمالا از مجعولات يهود است، يهود چون از دودمان" اسحاق" بودند مايل بودند اين افتخار را براى خود ثبت كنند و از مسلمانان كه پيامبرشان زاده اسماعيل بود سلب كنند، هر چند از طريق انكار واقعيات باشد! به هر حال آنچه براى ما از همه محكمتر است ظواهر آيات قرآن است كه به خوبى نشان مى‌دهد كه ذبيح اسماعيل بوده است، گر چه براى ما تفاوتى نمى‌كند كه ذبيح اسماعيل باشد يا اسحاق هر دو فرزند ابراهيم و پيامبر بزرگ خدا بودند، هدف روشن شدن اين ماجراى تاريخى است.

***

[1] براى اطلاع بيشتر از اين روايات به تفسير" برهان" (جلد 4 صفحه 28 به بعد) و تفسير" نور الثقلين" جلد 4 صفحه 420 به بعد مراجعه فرمائيد.

[2]" تورات" سفر تكوين فصل 22.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 120
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست