نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 119
همچون يعقوب از او به وجود مىآيد، بنا بر اين نوبتى براى ذبح باقى نخواهد
ماند.
كسانى كه ذبيح را اسحاق مىدانند در حقيقت اين آيات را ناديده گرفتهاند.
ثالثا: روايات بسيارى در منابع اسلامى آمده است كه نشان مىدهد ذبيح"
اسماعيل" بوده است به عنوان نمونه:
در حديث معتبرى كه از پيامبر گرامى اسلام نقل شده مىخوانيم:
انا ابن الذبيحين:
" من فرزند دو ذبيحم" و منظور از دو ذبيح يكى پدرش" عبد
اللَّه" است كه" عبد المطلب" جد پيامبر ص نذر كرده بود او را براى
خدا قربانى كند سپس يكصد شتر به فرمان خدا فداء او قرار داد و داستانش مشهور است،
و ديگر" اسماعيل" بود، زيرا مسلم است كه پيامبر اسلام ص از فرزندان
اسماعيل است، نه اسحاق [1] در دعائى كه از على ع از پيامبر گرامى ص نقل شده مىخوانيم:
يا من فدا اسماعيل من الذبح
:" اى كسى كه فدايى براى ذبح اسماعيل قرار دادى" [2] در احاديثى كه
از امام باقر و امام صادق ع نقل شده مىخوانيم:" هنگامى كه سؤال كردند"
ذبيح" كه بود فرمودند:" اسماعيل".
در حديثى كه از امام على بن موسى الرضا ع نقل شده نيز مىخوانيم:
لو علم اللَّه عز و جل شيئا اكرم من الضان لفدى به اسماعيل
:" اگر حيوانى بهتر از گوسفند پيدا مىشد آن را فديه اسماعيل قرار
مىداد" [3] خلاصه
روايات در اين زمينه بسيار است كه اگر بخواهيم همه آنها را نقل