نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 296
چگونه امكان دارد خداوند قوم و جمعيتى را به خاطر اعمالى كيفر دهد ولى گروه
ديگرى را كه داراى همان برنامهاند معاف دارد؟ مگر او حكيم و عادل نيست؟ و همه چيز
را از روى حكمت و عدل انجام نمىدهد؟
نوسان و دگرگونى سنتها در باره كسى تصور مىشود كه آگاهى محدودى دارد، و با
گذشت زمان به مسائلى واقف مىشود كه او را از سنت ديرينهاش باز مىدارد، يا كسى
كه آگاه است اما روى ميزان حكمت و عدالت رفتار نمىكند و تمايلات خاصى بر فكر او
حاكم است، ولى پروردگارى كه از همه اين امور منزه و پاك مىباشد سنتش در باره
آيندگان همانست كه در باره پيشينيان بوده است، سنتهايش ثابت و تغيير ناپذير است.
قرآن در آيات متعددى روى مساله تغيير ناپذير بودن سنتهاى الهى تكيه كرده است
كه در ذيل آيه 62 سوره احزاب (جلد 17) مشروحا از آن بحث كرديم.
اجمالا در اين جهان در عالم تكوين و تشريع قوانين ثابت و لايتغيرى است كه قرآن
از آنها به سنتهاى الهى تعبير كرده كه هرگز دگرگونى در آنها راه ندارد، اين قوانين
همانگونه كه بر گذشته حاكم بوده بر امروز و فردا نيز حاكم است، مجازات مستكبران
بىايمان هنگامى كه اندرزهاى الهى سود نبخشد، همچنين يارى رهروان راه حق به هنگامى
كه دست از تلاش مخلصانه بر ندارند از اين سنتها است و هر دو در گذشته و امروز
تغيير ناپذير بوده و هست [1] قابل توجه اينكه در بعضى از آيات قرآن مجيد تنها سخن از
عدم تبديل سنتهاى الهى آمده (احزاب- 62) و در بعضى ديگر سخن از عدم تحويل آنها
(سوره اسراء- 77).
[1] در اين زمينه علاوه بر جلد 17 ذيل
آيه 22 سوره احزاب در جلد 12 ذيل آيه 77 سوره اسراء نيز بحث كردهايم (جلد 12 صفحه
218).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 296