نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 288
توبه آنها را با شرائطش در هر مرحله كه باشد پذيرا مىشود. بنا بر اين ذيل آيه
ناظر به وضع مشركان و شمول رحمت الهى نسبت به آنان به هنگام توبه و بازگشت است.
بعضى از مفسران اين دو وصف را در ارتباط با نگهدارى آسمان و زمين دانستهاند،
چرا كه زوال آنها عذاب و مصيبت است، و خداوند به مقتضاى حلم و غفرانش اين عذاب و
مصيبت را دامنگير مردم نمىكند، هر چند گفتار و اعمال بسيارى از آنها ايجاب مىكند
كه اين عذاب نازل گردد، همانگونه كه در آيات 88 تا 90 سوره مريم آمده است وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً لَقَدْ جِئْتُمْ
شَيْئاً إِدًّا تَكادُ السَّماواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنْشَقُّ الْأَرْضُ
وَ تَخِرُّ الْجِبالُ هَدًّا:" آنها
گفتند خداوند رحمان فرزندى براى خود اختيار كرده، چه سخن زشت و زنندهاى؟! نزديك
است آسمانها به خاطر اين سخن از هم متلاشى گردد، و زمين شكافته شود، و كوهها به
شدت فرو ريزد.
اين نكته نيز قابل توجه است كه جمله و لئن زالتا ... به اين معنى نيست كه اگر
آنها زائل شوند كسى جز خداوند آنها را نگهدارى نمىكند، بلكه به اين معنى است كه
اگر در آستانه زوال و سقوط قرار گيرند تنها خدا مىتواند آنها را حفظ كند، و گرنه
حفظ كردن بعد از زوال مفهومى ندارد.
بارها در طول تاريخ بشر اين نكته پيش آمده است كه بعضى از ستارهشناسان پيش
بينى كردهاند كه ممكن است فلان ستاره دنباله دار و يا غير آن در مسير خود از كنار
كره زمين بگذرد و احتمالا با آن تصادف كند، اين پيشبينىها افكار تمام جهانيان را
در نگرانى فرو برده است، در اين شرايط اين احساس براى همه پيدا مىشده كه در مقابل
اين ماجرا هيچ كارى از هيچكس ساخته نيست، چرا كه اگر فلان كره آسمانى به سوى زمين
بيايد و تحت تاثير جاذبه با يكديگر بر خورد كنند اثرى از تمدن چندين هزار ساله
بشر، و حتى موجودات زنده ديگر بر صفحه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 288