responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 285

" يا اينكه در آفرينش آسمان شريكند" [1]؟! (أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّماواتِ‌).

با اين حال پرستش آنها چه دليلى دارد؟! معبود بودن فرع بر خالق بودن است، اكنون كه شما مى‌دانيد خالق آسمان و زمين منحصرا خدا است، معبود هم غير از او نخواهد بود چرا كه هميشه توحيد خالقيت دليل در توحيد عبوديت است.

حال كه ثابت شد هيچ دليل عقلى براى مدعاى شما نيست، آيا دليلى از نقل در اختيار داريد؟" آيا كتابى (آسمانى) در اختيار آنها گذارده‌ايم و آنها دليل روشنى از آن بر كار خود دارند"؟! (أَمْ آتَيْناهُمْ كِتاباً فَهُمْ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْهُ‌).

نه آنها هيچ دليل و بينه و برهان روشنى از كتب الهى در اختيار ندارند.

پس سرمايه آنها چيزى جز مكر و فريب نيست" بلكه اين ستمگران به يكديگر وعده‌هاى دروغين مى‌دهند" (بَلْ إِنْ يَعِدُ الظَّالِمُونَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً إِلَّا غُرُوراً).

به تعبير ديگر: اگر بت پرستان و ساير مشركان از هر گروه و هر صنف ادعا دارند بتها قدرتى در انجام خواسته‌هاى آنها در روى زمين دارند بايد نمونه‌اى از خلقت زمينى آنها را ارائه دهند.

و اگر معتقدند كه اين بتها مظهر فرشتگان و ملائكه و مقدسين آسمانى هستند- همانگونه كه عقيده جمعى از آنها بود- بايد شركت آنها را در آفرينش آسمانها نشان دهند.

و اگر معتقدند كه اينها شريك در خلقت نيستند تنها مقام شفاعت به آنها واگذار شده- همانگونه كه بعضى ادعا داشتند- بايد سندى از كتب آسمانى براى اثبات اين مدعا بياورند.


[1] جمله" ا رأيتم" به معنى آيا نمى‌بينيد؟ آيا فكر نمى‌كنيد؟ مى‌باشد، ولى بعضى از مفسران آن را به معنى اخبرونى (به من خبر دهيد) گرفته‌اند، ما بحث مشروحى در اين زمينه در جلد 5 صفحه 231 ذيل آيه 40 سوره انعام داشتيم.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 285
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست