نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 57
و اگر
مىبينيم در بعضى از روايات كه از امام صادق ع نقل شده اين آيه به عطسهاى كه با
صوت بلند ادا مىشود، و يا داد و فرياد به هنگام سخن گفتن تفسير گرديده در حقيقت
بيان مصداق روشنى از آن است [1]
نكتهها:
1- آداب
راه رفتن
درست است كه
راه رفتن مساله سادهاى است، اما همين مساله ساده مىتواند بيانگر حالات درونى و
اخلاقى و احيانا نشانه شخصيت انسان بوده باشد، چرا كه قبلا هم گفتهايم روحيات و
خلقيات انسان در لابلاى همه اعمال او منعكس مىشود و گاه يك عمل كوچك حاكى از يك
روحيه ريشهدار است.
و از آنجا كه
اسلام تمام ابعاد زندگى را مورد توجه قرار داده در اين زمينه نيز چيزى را فروگزار
نكرده است.
در حديثى از
رسول خدا ص مىخوانيم:
من مشى على
الارض اختيالا لعنه الارض، و من تحتها، و من فوقها!
:" كسى
كه از روى غرور و تكبر، روى زمين راه رود زمين، و كسانى كه در زير زمين خفتهاند،
و آنها كه روى زمين هستند، همه او را لعنت مىكنند"! [2]
باز در حديث ديگرى از پيامبر اكرم ص مىخوانيم:
نهى ان
يختال الرجل فى مشيه و قال من لبس ثوبا فاختال فيه خسف اللَّه به من شفير جهنم و
كان قرين قارون لانه اول من اختال!
"
پيامبر از راه رفتن مغرورانه و متكبرانه نهى كرد و فرمود: كسى كه لباسى بپوشد و با
آن كبر بورزد، خداوند او را در كنار دوزخ به قعر زمين مىفرستد