نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 56
ديگرى مقايسه
نكند.
گر چه اين دو
صفت غالبا توأمند، و ريشه مشترك دارند ولى گاه از هم جدا مىشوند.
و"
امر" به رعايت اعتدال در" عمل" و" سخن"، زيرا تكيه روى
اعتدال در راه رفتن يا آهنگ صدا در حقيقت به عنوان مثال است.
و براستى كسى
كه اين صفات چهارگانه را دارد انسان موفق و خوشبخت و پيروزى است، در ميان مردم
محبوب، و در پيشگاه خدا عزيز است.
قابل توجه
اينكه ممكن است در محيط زندگى ما صداهايى ناراحت كنندهتر از صداى خران باشد
(مانند صداى كشيده شدن بعضى از قطعات فلزات به يكديگر كه انسان به هنگام شنيدنش
احساس مىكند، گوشت اندامش فرو مىريزد!) ولى بدون شك اين صداها جنبه عمومى و همگانى
ندارد. بعلاوه ناراحت كننده بودن با زشتتر بودن فرق دارد، آنچه به راستى از
صداهاى معمولى كه انسان مىشنود از همه زشتتر است همان صداى الاغ مىباشد، كه
نعرهها و فريادهاى مغروران و ابلهان به آن تشبيه شده است.
نه تنها زشتى
از نظر بلندى صدا و طرز آن، بلكه گاه به جهت بى دليل بودن، چرا كه به گفته بعضى از
مفسران صداى حيوانات ديگر غالبا به واسطه نيازى است، اما اين حيوان گاهى بى جهت و
بدون هيچگونه نياز و بى هيچ مقدمه فرياد را وقت و بى وقت سر مىدهد! و شايد به
همين دليل است كه در بعضى از روايات نقل شده كه هر گاه صداى الاغ بلند مىشود
شيطانى را ديده است.
بعضى
گفتهاند فرياد هر حيوانى تسبيح خدا است جز صداى الاغ! به هر حال از همه اين سخنها
كه بگذريم زشت بودن اين صدا از ميان صداها نياز به بحث و گفتگو ندارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 56