نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 402
در قرآن مجيد نيز اين كلمه همه جا به معنى پرده يا حائل به كار رفته است،
مانند آيه 45 سوره اسراء جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ
بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً:" ما در ميان تو و كسانى كه ايمان به آخرت نمىآورند
پرده پوشيدهاى قرار داديم".
در آيه 32 سوره ص نيز مىخوانيم: حَتَّى
تَوارَتْ بِالْحِجابِ:" تا موقعى كه خورشيد
در پشت پرده افق پنهان شد".
و در آيه 51 سوره شورى آمده است: وَ ما كانَ
لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ:" براى هيچ انسانى ممكن نيست كه خداوند با او سخن
بگويد مگر از طريق وحى يا از پشت پرده (غيب)".
در كلمات فقها از قديمترين ايام تا كنون نيز در مورد پوشش زنان معمولا
كلمه" ستر" به كار رفته، و در روايات اسلامى نيز همين تعبير يا شبيه آن
وارد شده است، و به كار رفتن كلمه" حجاب" در پوشش زنان اصطلاحى است كه
بيشتر در عصر ما پيدا شده و اگر در تواريخ و روايات پيدا شود بسيار كم است.
گواه ديگر اينكه در حديثى از" انس بن مالك" خادم مخصوص پيامبر ص
مىخوانيم كه مىگويد: من از همه آگاهتر به اين آيه حجابم، هنگامى كه زينب با
پيامبر ص ازدواج كرد و با او در خانه بود غذايى درست فرمود و مردم را دعوت به
ميهمانى نمود، اما جمعى پس از صرف غذا هم چنان نشسته بودند و سخن مىگفتند، در اين
هنگام آيه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا
تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِ- تا- مِنْ وَراءِ حِجابٍ نازل شد، در اين هنگام پردهاى افكنده شد و جمعيت برخاستند [1] در روايت ديگرى
مىخوانيم كه" انس" مىگويد: ارخى الستر بينى و بينه:" پيامبر ص
پرده را ميان من و خود افكند و جمعيت هنگامى كه