نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 403
چنين ديدند برخاستند و متفرق شدند [1] بنا بر اين اسلام به زنان مسلمان دستور پردهنشينى نداده،
و تعبير" پردگيان" در مورد زنان و تعبيراتى شبيه به اين جنبه اسلامى
ندارد، آنچه در باره زن مسلمان لازم است داشتن همان پوشش اسلامى است، ولى زنان
پيامبر ص به خاطر وجود دشمنان فراوان و عيبجويان مغرض چون ممكن بود در معرض
تهمتها قرار گيرند و دستاويزى به دست سياهدلان بيفتد اين دستور خاص به آنها داده
شد و يا به تعبير ديگر به مردم داده شده كه به هنگام تقاضاى چيزى از آنها با آنها
از پشت پرده تقاضاى خود را مطرح كنند.
مخصوصا تعبير به" وراء" (پشت) گواه اين معنى است.
لذا قرآن بعد از اين دستور فلسفه آن را چنين بيان مىفرمايد:" اين براى
پاكى دلهاى شما و آنان بهتر است" (ذلِكُمْ
أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَ).
گر چه اين نوع تعليل با حكم استحبابى منافات ندارد ولى ظهور امر در جمله"
فاسئلوهن" در وجوب متزلزل نمىشود چرا كه اين نوع تعليل در موارد احكام واجب
ديگر نيز احيانا آمده است.
***
پنجمين حكم را به اين صورت بيان مىفرمايد:" شما حق نداريد رسول خدا
را آزار دهيد" (وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ
تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ).
گر چه عمل ايذايى در خود اين آيه منعكس است و آن بيموقع به خانه پيامبر رفتن و
پس از صرف غذا نشستن و مزاحم شدن، و در روايات شان نزول نيز آمده كه بعضى از
كوردلان سوگند ياد كرده بودند كه بعد از پيامبر ص با همسران او ازدواج كنند، اين
سخن نيز ايذاء ديگرى بود، ولى به هر حال مفهوم آيه عام است و هر گونه اذيت و آزار
را شامل مىشود.