نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 29
هم دارند
(آفرينش آسمان، و معلق بودن كرات در فضا و نيز آفرينش كوهها براى حفظ ثبات زمين،
و سپس آفرينش جنبندگان، و بعد از آن آب و گياهان كه وسيله تغذيه آنها است) اشاره
مىكند.
مىفرمايد:"
خداوند آسمانها را بدون ستونى كه قابل رؤيت باشد آفريد" (خَلَقَ
السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها).
"
عمد" (بر وزن قمر) جمع" عمود" به معنى ستون است، و مقيد ساختن آن
به" ترونها"، دليل بر اين است كه آسمان ستونهاى مرئى ندارد، مفهوم اين
سخن آنست كه ستونهايى دارد اما غير قابل رؤيت نيست، و چنان كه پيش از اين هم در
تفسير سوره رعد گفتهايم، اين تعبير اشاره لطيفى است به قانون جاذبه و دافعه كه
همچون ستونى بسيار نيرومند اما نامرئى كرات آسمانى را در جاى خود نگه داشته.
در حديثى
كه" حسين بن خالد" از امام" على بن موسى الرضا" ع نقل كرده به
اين معنى تصريح شده است، فرمود:
سبحان
اللَّه، ا ليس اللَّه يقول بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها؟
قلت بلى، فقال: ثم عمد و لكن لا ترونها:
" منزه
است خدا، آيا خداوند نمىفرمايد بدون ستونى كه آن را مشاهده كنيد؟ راوى مىگويد:
عرض كردم
آرى، فرمود: پس ستونهايى هست ولى شما آن را نمىبينيد"!
[1] و [2] به هر حال جمله فوق يكى از
معجزات علمى قرآن مجيد است كه شرح بيشتر آن را در ذيل آيه 2 سوره رعد (جلد 10 صفحه
110) آورديم.
سپس در باره
فلسفه" آفرينش كوهها" مىگويد:" خداوند در زمين كوههايى افكند تا
شما را مضطرب و متزلزل نكند"
[2] آنها كه آيه فوق را دليل بر نفى مطلق ستون
گرفتهاند مجبورند تقديم و تاخير در آيه قائل شوند و بگويند در اصل چنين
بوده" خلق السماوات ترونها بغير عمد" و اين مسلما بر خلاف ظاهر است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 29