نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 45
نمونه صفحه 122
به بعد) داده شد.
در حديثى كه
در" عيون الاخبار" از امام" على بن موسى الرضا" ع در تفسير
اين آيات آمده چنين مىخوانيم:" منظور از جمله هذا
مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ نزاع و جدال آن دو مرد با يكديگر
بوده كه عمل شيطانى محسوب مىشده، نه عمل موسى، و منظور از جمله
رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي اين است كه
من خود را در آنجا كه نبايد بگذارم گذاردم، من نبايد وارد اين شهر مىشدم، و منظور
از جمله فَاغْفِرْ لِي اين است كه مرا از دشمنانت مستور دار
تا بر من دست پيدا نكنند (يكى از معانى غفران پوشانيدن است)
[1]
2-
پشتيبانى از مجرمان از بزرگترين گناهان است
در فقه
اسلامى باب مفصلى پيرامون" اعانت بر اثم" و" معاونت ظلمه" با
احاديث فراوانى داريم كه نشان مىدهد يكى از زشتترين گناهان يارى ستمكاران و
ظالمان و مجرمان است و سبب مىشود كه انسان در سرنوشت شوم آنها شريك باشد.
اصولا ظالمان
و ستمگران و افرادى همچون فرعون در هر جامعهاى افراد خاصى هستند، و اگر توده
جمعيت با آنها همكارى نكنند فرعونها فرعون نمىشوند اين گروهى از مردم زبون و ضعيف
و يا فرصتطلب و دنياپرست هستند كه اطراف آنها را مىگيرند، و دست و بال آنها و يا
حد اقل سياهى لشكرشان مىشوند، تا آن قدرت شيطانى را براى آنها فراهم مىسازند.
در قرآن مجيد
روى اين اصل اسلامى و انسانى كرارا تكيه شده است: در آيه دوم سوره مائده
مىخوانيم: وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا
عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ:" بر نيكى و تقوى تعاون كنيد، و
به گناه و تعدى هرگز كمك نكنيد".
[1]" عيون الاخبار" طبق نقل تفسير نور
الثقلين جلد 4 صفحه 119.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 45