نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 60
طوفانى"!
دليل منطقى آن هم روشن است، زيرا چيزى كه به عمل انسان شكل و محتوا مىدهد، نيت و
انگيزه و هدف نهايى عمل است، افراد با ايمان، با انگيزه الهى و توحيدى، هدفهاى
مقدس و پاك، و برنامه صحيح و سالم به سراغ انجام كارها مىروند در حالى كه مردم بى
ايمان غالبا گرفتار تظاهر رياكارى و تقلب و غرور و خود بينى هستند، و همين سبب بى ارزش
شدن اعمال آنها مىشود.
به عنوان
نمونه ما مسجدهايى را از صدها سال پيش سراغ داريم كه گذشت قرنها كمترين تاثير بر
آنها نگذاشته است، و به عكس خانههايى را مىبينيم كه با گذشت يك ماه يا يك سال
شكستها و نقصهاى فراوان در آن ظاهر مىشود، اولى چون انگيزه الهى داشت از هر نظر
محكم و با بهترين مصالح با پيش بينى تمام حوادث آينده ساخته شده، اما دومى چون هدف
تهيه مال و ثروتى از طريق تظاهر و فريب بوده است تنها به رنگ و آبش توجه شده است
[1] اصولا از نظر منطق اسلام، اعمال صالح آفاتى دارد كه بايد دقيقا
مراقب آن بود: گاه از آغاز ويران و فاسد است، همچون عملى كه براى" ريا"
انجام مىگيرد.
گاه انسان در
حين عمل گرفتار غرور و عجب و خودبينى مىشود و ارزش عملش به خاطر آن از بين
مىرود.
و گاه بعد از
عمل به خاطر انجام كارهاى مخالف و منافى، اثرش محو و نابود مىگردد، مانند انفاقى
كه پشت سر آن" منت" باشد، و يا اعمال صالحى كه پشت سر آن كفر و ارتداد
صورت گيرد.
و حتى طبق
بعضى از روايات اسلامى گاه انجام گناهانى قبل از انجام عمل
[1] در اين زمينه به گونه مشروحتر در جلد دهم
تفسير نمونه صفحه 308 به بعد (ذيل آيه 18 سوره ابراهيم) بحث كردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 60