responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 56

جراحى مشاهده نكنيم باور نخواهيم كرد! و سرچشمه هر دو يكى است استكبار و سركشى.

اصولا تمام كسانى كه تنها ابزار شناخت را حس و تجربه مى‌دانند به طور ضمنى همين سخن را تكرار مى‌كنند، و همه ماترياليستها و ماديون در اين جمع داخلند، در حالى كه حس ما تنها توانايى درك قسمت ناچيزى از ماده اين جهان را دارد.

***
سپس به عنوان تهديد مى‌گويد اينها كه تقاضا دارند فرشتگان را به‌بينند سرانجام خواهند ديد" اما روزى كه فرشتگان را مى‌بينند روزى است كه در آن روز بشارتى براى مجرمان نخواهد بود" (چرا كه روز مجازات و كيفرهاى دردناك اعمال آنها است) (يَوْمَ يَرَوْنَ الْمَلائِكَةَ لا بُشْرى‌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُجْرِمِينَ‌) [1] آرى در آن روز از ديدن فرشتگان خوشحال نخواهند شد، بلكه چون نشانه‌هاى عذاب را همراه مشاهده آنان مى‌بينند بقدرى در وحشت فرو مى‌روند كه همان جمله‌اى را كه در دنيا به هنگام احساس خطر در برابر ديگران مى‌گفتند بر زبان جارى مى‌كنند" و مى‌گويند ما را امان دهيد، ما را معاف داريد" (وَ يَقُولُونَ حِجْراً مَحْجُوراً).

ولى بدون شك نه اين جمله و نه غير آن اثرى در سرنوشت محتوم آنها ندارد چرا كه آتشى را كه خود افروخته‌اند خواه و ناخواه دامانشان را مى‌گيرد، و اعمال زشتى را كه انجام داده‌اند در برابرشان مجسم مى‌گردد و خود كرده را تدبير نيست!.


[1] كلمه" لا" در اينجا ممكن است براى نفى باشد چنان كه بسيارى از مفسران گفته‌اند، و نيز احتمال دارد در مقام نفرين باشد كه در اين صورت معنى جمله چنين مى‌شود:

در آن روز بشارت بر مجرمان مباد".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست