نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 473
شود، اما به هر حال هيچ كار بزرگ و كوچكى در جامعه بدون دارا بودن اين دو شرط
انجام پذير نيست، خواه از تقوا سرچشمه گيرد، و خواه از نظام قانونى جامعه (دقت
كنيد).
3- تفاوت" عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ" و" علم الكتاب"
در آيات مورد بحث درباره كسى كه تخت ملكه سبأ را در كمترين مدت نزد سليمان
آورد، به عنوان" من عنده علم من الكتاب" (كسى كه بخشى از علم كتاب را
دارا بود) تعبير شده است، در حالى كه در سوره رعد آيه 43 در مورد پيامبر ص و
گواهان بر حقانيت او چنين آمده است قُلْ كَفى
بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ:" بگو كافى است براى گواهى ميان من و شما، خداوند و
كسى كه در نزد او" علم كتاب" است".
در حديثى از" ابو سعيد خدرى" از" پيامبر" ص چنين آمده است
كه ابو سعيد مىگويد: من از معنى"
الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ"
(كه در داستان سليمان آمده) از محضرش سؤال كردم فرمود: او وصى برادرم سليمان بن
داود بود، عرض كردم" وَ مَنْ
عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ" از چه
كسى سخن مىگويد، فرمود:
ذاك اخى على بن ابى طالب:
" او برادرم على بن ابى طالب است"! [1] توجه به تفاوت" علم من الكتاب" كه
علم جزئى را مىگويد، و" علم الكتاب" كه" علم كلى" را بيان
مىكند روشن مىسازد كه ميان" آصف" و" على" ع چه اندازه تفاوت
بوده است؟!.
لذا در روايات بسيارى مىخوانيم كه اسم اعظم الهى هفتاد و سه حرف است كه يك
حرف آن نزد" آصف بن برخيا" بود، و چنان خارق عادتى را انجام داد،
[1] اين حديث را گروهى از مفسران و
علماى اهل سنت به همين عبارت يا شبيه آن نقل كردهاند، براى توضيح بيشتر به احقاق
الحق جلد سوم صفحه 280 و 281 مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 473