نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 410
و به دامان پر مهر پروردگار درآيند و با اعمال صالح و حسنات خود آن را جبران
كنند، چنان كه در مورد موسى در داستان كشتن آن مرد قبطى آمده است كه موسى به ترك
اولاى خود اعتراف كرد و عرض نمود: رَبِّ
إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي:
" پروردگارا من بر خويشتن ستم كردم و مرا ببخش" (قصص- 16).
***
سپس دومين معجزه موسى ع را به او ارائه كرد و فرمود:" دستت را در
گريبانت داخل كن و هنگامى كه خارج مىشود، نورانى و درخشنده است بى آنكه عيبى در
آن، وجود داشته باشد" (وَ أَدْخِلْ
يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ).
اشاره به اينكه اين سفيدى، سفيدى ناشى از بيمارى برص نيست، بلكه نورانيت و
درخشندگى و سفيدى جالبى است كه خود بيانگر وجود يك معجزه و امر خارق عادت است.
باز براى اينكه به موسى ع لطف بيشترى كند و به منحرفان امكان بيشترى براى
هدايت دهد، مىگويد: معجزات تو منحصر به اين دو نيست، بلكه" اين دو معجزه در
زمره نه معجزه قرار گرفته كه تو همراه با آنها به سوى فرعون و قومش فرستاده مىشوى
چرا كه آنها قوم ياغى و فاسقى بودهاند" و نياز به راهنمايى دارند مجهز با
معجزات بزرگ فراوان (فِي تِسْعِ آياتٍ إِلى
فِرْعَوْنَ وَ قَوْمِهِ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقِينَ) [1] از ظاهر
اين آيه چنين استفاده مىشود كه اين دو معجزه جزء نه معجزه
[1] جار و مجرور در" فِي تِسْعِ آياتٍ"
با متعلق به جمله" اذهب" يا يكى از افعال عموم است كه در تقدير مىباشد،
و ممكن است" فى" به معنى" مع" باشد،" و الى فرعون"
نيز متعلق به همين جمله مقدر و يا جمله" انت مرسل بها" مىباشد كه آن
نيز در تقدير است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 410