responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 377

ولى تفسير اول صحيحتر به نظر مى‌رسد [1]

***
در چهارمين آيه مورد بحث به پاسخ يكى ديگر از تهمتهاى كفار به پيامبر اسلام ص كه او را شاعر مى‌خواندند مى‌پردازد، زيرا همانگونه كه در آيه 5 سوره انبياء آمده است، گاه مى‌گفتند: بَلْ هُوَ شاعِرٌ (او شاعر است) و حتى گاهى" شاعر مجنونش" مى‌خواندند، چنان كه در آيه 36 سوره صافات آمده: وَ يَقُولُونَ أَ إِنَّا لَتارِكُوا آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ‌:" آنها مى‌گويند آيا ما خدايان خود را به خاطر شاعر ديوانه‌اى رها كنيم"؟! قرآن در آيه مورد بحث با بيانى بسيار منطقى مى‌گويد: خط مشى پيامبر از خط شعرا جدا است، شعرا در عالم خيال و پندار حركت مى‌كنند و او در عالمى مملو از واقع بينى براى نظام بخشيدن به جهان انسانى.

شعراء غالبا طالب عيش و نوشند، و در بند زلف و خال يار (مخصوصا شاعرانى كه در آن عصر و در محيط حجاز مى‌زيستند چنان كه از نمونه اشعارشان پيدا است).

به همين دليل" شعرا كسانى هستند كه گمراهان از آنها پيروى مى‌كنند" (وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ‌).

***
سپس به دنبال آن اين جمله را اضافه مى‌كنند:" آيا نديدى كه آنها در هر وادى سرگردانند"؟! (أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وادٍ يَهِيمُونَ‌) [2] آنها غرق پندارها و تشبيهات شاعرانه خويشند، حتى هنگامى كه قافيه‌ها


[1] زيرا" يلقون" از ماده" القاء" در اين موارد به معنى منتقل ساختن اخبار و مطالب است، همانگونه كه در آيه 53 سوره حج آمده" لِيَجْعَلَ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ‌ و جمله" أَكْثَرُهُمْ كاذِبُونَ‌" نيز تناسب با كار شياطين دارد، و گرنه آنها كه" افاك و دروغگو" هستند همه‌شان كاذبند نه اكثرشان (دقت كنيد).

[2]" يهيمون" از ماده هيام (بر وزن قيام) به معنى راه رفتن بدون هدف است!

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 377
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست