نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 378
آنها را به اين سمت و آن سمت بكشاند، در هر وادى سرگردان مىشوند.
آنها غالبا در بند منطق و استدلال نيستند، و اشعارشان از هيجاناتشان تراوش
مىكند، و اين هيجانات و جهشهاى خيالى هر زمان، آنان را به وادى ديگرى سوق مىدهد.
هنگامى كه از كسى راضى و خشنود شوند او را با مدائح خود به اوج آسمانها
مىبرند، هر چند مستحق قعر زمين باشد، و از او فرشته زيبايى مىسازند هر چند شيطان
لعينى باشد! و هنگامى كه از كسى برنجند چنان به هجو او مىپردازند كه گويى
مىخواهند به اسفل السافلينش بكشانند، هر چند موجودى آسمانى و پاك باشد.
آيا محتواى حساب شده قرآن با زمينههاى فكرى شاعران، مخصوصا با شاعران آن محيط
كه كارى جز وصف شراب و جمال معشوق و خط يار و مدح قبيلههاى مورد نظر و ذم و هجو
دشمنان نداشتند، هيچ شباهتى دارد.
***
بعلاوه شاعران معمولا مردان بزمند نه جنگاوران رزم، اهل سخنند نه عمل، لذا
در آيه بعد اضافه مىكند:" آيا نمىبينى كه آنها سخنانى مىگويند كه عمل
نمىكنند" (وَ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ ما لا
يَفْعَلُونَ).
اما پيامبر اسلام ص سر تا پا عمل است، و حتى دشمنان او وى را به عزم راسخ و
استقامت عجيبش و اهميت دادن به جنبههاى عملى مسائل مىستايند شاعر كجا و پيامبر
اسلام كجا؟
از جمع بندى بيانات فوق چنين استفاده مىشود كه قرآن سه نشانه براى اين گروه
از شعراء بيان كرده است:
نخست اينكه پيروان آنها گروه گمراهانند، و با الگوهاى پندارى و خيالى از
واقعيتها مىگريزند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 378