نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 371
ديگر اينكه منظور، نقل و انتقال رسول خدا ص در صلب پيامبران از آدم تا عبد
اللَّه همه تحت نظر لطف پروردگار صورت گرفته، يعنى هنگامى كه نطفه پاك تو از
پيامبر موحد و ساجدى به پيامبر ديگرى منتقل مىشد، خدا از همه آگاه بود.
در تفسير على بن ابراهيم از امام باقر ع در تفسير جمله وَ تَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ چنين آمده است:
فى اصلاب النبيين صلوات اللَّه عليهم
" يعنى در صلب پيامبران كه درود خدا بر آنها باد" [1] و در تفسير"
مجمع البيان" در توضيح همين جمله از امام باقر ع و امام صادق ع چنين آمده
است:
فى اصلاب النبيين نبى بعد نبى، حتى اخرجه من صلب ابيه عن نكاح غير سفاح من لدن
آدم
: يعنى" در صلب پيامبران قرار داشت، پيامبرى بعد از پيامبر ديگر، تا
اينكه خداوند او را از صلب پدرش از ازدواجى پاك، و دور از هر گونه ناپاكى از زمان
آدم به بعد، بيرون فرستاد" [2] البته قطع نظر از آيات فوق و تفسير آن دلائلى در دست داريم
كه نشان مىدهد پدر و اجداد پيامبران خدا هرگز مشرك نبودند و در محيطى پاك از
آلودگيهاى شرك و بىعفتى تولد يافتند (براى توضيح بيشتر به جلد 5 تفسير نمونه صفحه
305 ذيل آيه 74 سوره انعام مراجعه فرمائيد) ولى تفسيرهاى فوق جزء بطون آيه است.
2- انذار بستگان نزديك (حديث يوم الدار).
بر اساس آنچه در تواريخ اسلامى آمده، پيامبر ص در سال سوم بعثت مامور ابلاغ
اين دعوت شد زيرا تا آن زمان، دعوت مخفيانه انجام مىگرفت،