نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 361
" سپس عذابى را كه به آنها وعده داده مىشد دامانشان فرا گيرد" ...
(ثُمَّ جاءَهُمْ ما كانُوا يُوعَدُونَ).
***
" اين تمتع و بهرهگيرى از دنيا براى آنها سودى نخواهد داشت" (ما أَغْنى عَنْهُمْ ما كانُوا يُمَتَّعُونَ).
به فرض كه به آنها مهلت جديدى داده شود- كه بعد از اتمام حجت داده نخواهد شد-
و به فرض كه ساليان ديگرى در اين جهان بمانند و غرق غرور و غفلت گردند، آيا كارى
جز تمتع و بهرهگيرى بيشتر از مواهب مادى خواهند داشت؟ آيا آنها به جبران گذشته
خواهند پرداخت؟ مسلما نه، آيا اينها مىتواند به هنگام نزول مجدد عذاب گرهى از كار
آنها بگشايد و يا تغييرى در سرنوشت آنها ايجاد كند؟
اين احتمال نيز در تفسير آيات فوق وجود دارد كه آنها تقاضاى مهلت براى بازگشت
به سوى حق و جبران گذشته نمىكنند بلكه براى بهرهگيرى بيشتر و تمتع فزونتر از
نعمتهاى ناپايدار اين جهان است، ولى اين تمتع سودى براى آنها نخواهد داشت و دير يا
زود بايد از اين سراى ناپايدار به سراى جاويدان بشتابند و با نتائج اعمالشان روبرو
شوند.
تفسير نمونه ؛ ج15 ؛ ص361
* در اينجا سؤال يا سؤالهايى پيش مىآيد كه آيات بعد به پاسخ آن مىپردازد و
آن اينكه: اصولا با توجه به علم خداوند به آينده هر قوم و گروه چه نيازى به مهلت
است؟
بعلاوه با اينكه امتهاى گذشته پى در پى به تكذيب انبياء برخاستند، و به
مقتضاى ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ كه در پايان داستان بسيارى از آنها تكرار شده اكثريت آنها
ايمان نياوردند، باز چرا پيامبران پشت سر هم مىآيند و انذار
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 361