نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 346
آغاز شده بود، بحث عظمت قرآن و حقانيت اين كلام مبين الهى، مىگويد:
" اين از سوى پروردگار عالميان نازل شده است" (وَ إِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعالَمِينَ).
اصولا بيان قسمتهاى گوناگون سرگذشت پيامبران پيشين با اينهمه دقت و ظرافت، و
خالى بودن از هر گونه خرافه و افسانههاى دروغين، آنهم در محيطى كه محيط افسانهها
و اساطير بود، و آنهم از سوى كسى كه مطلقا درسى نخوانده بود، اين خود دليلى است كه
اين كتاب از سوى رب العالمين نازل شده است، و اين خود نشانه اعجاز قرآن است.
***
لذا اضافه مىكند:" آن را روح الامين از سوى خداوند آورده است"
(نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ).
اگر آن فرشته وحى، و آن" روح امين پروردگار"، آن را از سوى خداوند
نياورده بود، اين چنين درخشان و پاك و خالى از آلودگى به خرافات و اباطيل نبود.
قابل توجه اينكه فرشته وحى در اينجا با دو عنوان توصيف شده، عنوان"
روح" و عنوان" امين" روحى كه سرچشمه حيات است، و امانتى كه شرط
اصلى هدايت و رهبرى.
***
آرى اين" روح الامين" قرآن را" بر قلب تو از سوى پروردگار
نازل كرد، تا مردم را انذار كنى" (عَلى
قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ) [1]
[1] روشن است كه منظور از"
قلب" در اينجا همان روح پاك پيامبر (ص) است، نه اين قلبى كه تلمبهاى است
براى گردش خون، و انتخاب اين تعبير در اينجا اشاره به اين است كه تو با روح و جان
خود قرآن را پذيرا شدى، و اين معجزه بزرگ آسمانى پايگاهش قلب و دل تو است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 346