نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 347
هدف اين بوده كه تو مردم را انذار كنى و از سرنوشت خطرناكى كه بر اثر انحراف
از توحيد دامانشان را مىگيرد آگاه سازى، هدف بيان تاريخ گذشتگان به عنوان سرگرمى
و داستانسرايى نبوده هدف ايجاد احساس مسئوليت و بيدارى است، هدف تربيت و انسانسازى
است.
***
و براى اينكه جاى هيچگونه عذر و بهانهاى براى كسى باقى نماند" آن را
به زبان عربى آشكار نازل كرد" (بِلِسانٍ
عَرَبِيٍّ مُبِينٍ).
اين قرآن به زبان عربى فصيح و خالى از هر گونه ابهام نازل شد، تا براى انذار و
بيدار ساختن، مخصوصا در آن محيط كه مردمى بسيار بهانهجو و لجوج داشت به قدر كافى
گويا باشد.
همان زبان عربى كه از كاملترين زبانها، و از پربارترين و غنىترين ادبيات،
مايه مىگيرد.
توجه به اين نكته لازم است كه يكى از معانى" عربى" همان فصاحت و
بلاغت است- قطع نظر از كيفيت لسان- چنان كه راغب در مفردات مىگويد: و العربى،
الفصيح البين من الكلام:" عربى سخن فصيح و آشكار را مىگويند" (اين
منظور در" لسان العرب" نيز اين معنى را آورده است).
در اين صورت هدف تكيه روى زبان عرب نيست، بلكه روى صراحت قرآن و روشنايى
مفاهيم آن است، آيات آينده نيز اين معنى را تاييد مىكند، و در آيه 44 سوره فصلت
نيز آمده است: وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِيًّا
لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آياتُهُ:" اگر اين
قرآن را گنگ و مبهم نازل مىكرديم مىگفتند چرا آياتش روشن و مشروح بيان نشده
است" در اينجا اعجمى به معنى كلام غير فصيح است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 347