نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 275
و اخلاقى اهميت مىدهد، چرا كه تمامى برنامههاى عملى انسان بازتابى از آن
است.
همانگونه كه سلامت قلب ظاهرى، عامل سلامت جسم و بيمارى آن سبب بيمارى همه
اعضاء است، چرا تغذيه تمام سلولهاى بدن بوسيله خونى انجام مىگيرد كه به كمك قلب
به تمام نقاط كشور تن فرستاده مىشود، همين گونه سلامت و فساد برنامههاى زندگى
انسان جلوه و بازتابى است از سلامت و فساد عقيده و اخلاق.
اين بحث را با سخنى از امام صادق ع پايان مىدهيم آنجا كه فرمود:
قلبها چهار گونه است:
قلبى كه در آن نفاق و ايمان است.
و قلبى كه وارونه است.
و قلبى كه مهر بر آن خورده، هيچ حقى بر آن وارد نمىشود.
و قلبى كه نورانى است و خالى (از غير خدا).
سپس افزود: قلب نورانى قلب مؤمن است، هر گاه خدا نعمتى به او بخشد شكر مىگويد
و هر گاه مصيبتى به او رسد صبر و شكيبايى مىكند، اما قلب وارونه قلب مشركان است
همانگونه كه خداوند فرموده: أَ فَمَنْ
يَمْشِي مُكِبًّا عَلى وَجْهِهِ أَهْدى أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلى صِراطٍ
مُسْتَقِيمٍ:" آيا كسى كه به صورت بر زمين راه مىرود
هدايت يافتهتر است يا كسى كه راست قامت بر صراط مستقيم گام برمىدارد"؟! اما
قلبى كه در آن ايمان و نفاق است قلب كسانى است كه در برابر حق و باطل بى تفاوتند،
اگر در محيط حق قرار گيرند تابع حق مىشوند و اگر در محيط باطل باشند گرايش به
باطل پيدا مىكنند، و اما قلب مهر خورده قلب منافقان است" [1]
[1]" اصول كافى" ج 2 صفحه
309- باب فى ظلمة قلب المنافق (با كمى نقل به معنى).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 275