نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 274
آن قلب سقوط مىكند و بى ارزش است" [1] 2- از سويى ديگر مىدانيم علائق شديد مادى، و
دنيا پرستى انسان را به هر انحراف و گناه مىكشاند، چرا كه
حب الدنيا رأس كل خطيئة:
" عشق به دنيا سرچشمه هر گناهى است" [2] و لذا قلب سليم، قلبى است كه خالى از" حب
دنيا" باشد، همانگونه كه امام صادق ع در حديث ديگرى در ذيل همين آيه فرمود:
هو القلب الذى سلم من حب الدنيا:
" اين قلبى است كه از عشق دنيا سالم باشد" [3] با توجه به آيه 197 سوره بقره" وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى".
" توشه برگيريد كه بهترين توشه براى آن جهان پرهيزگارى است" روشن
مىشود كه قلب سليم قلبى است كه بر اثر سلامت سرچشمه تقواى الهى گردد.
3- آخرين سخن اينكه قلب سليم قلبى است كه جز خدا در آن نباشد، آن گونه كه امام
صادق در پاسخ سؤالى پيرامون اين آيه فرمود:
القلب السليم الذى يلقى ربه و ليس فيه احد سواه:
" قلب سليم قلبى است كه خدا را ملاقات كند در حالى كه غير از او در آن
نباشد" [4] ناگفته
پيدا است كه منظور از" قلب" در اين گونه موارد روح و جان آدمى است.
در روايات اسلامى پيرامون قلب و سلامت آن و آفاتى كه بر آن وارد مىشود و راه
مبارزه با اين آفات مطالب فراوانى آمده است كه از مجموع آنها اين منطق اسلامى
كاملا آشكار است كه اسلام قبل از هر چيز به زير بناى فكرى و عقيدتى