نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 196
خاص روانى و اجتماعى مسلمانان در آن مقطع خاص زمانى و مشابه آن بوده است.
نخست مىگويد:" به خاطر بياور هنگامى كه پروردگارت موسى را ندا كرد كه به
سراغ آن قوم ستمگر برو" (وَ إِذْ
نادى رَبُّكَ مُوسى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ).
***
" همان قوم فرعون، آيا آنها از ظلم و ستم و مخالفت فرمان پروردگار
پرهيز نمىكنند" (قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَ لا
يَتَّقُونَ).
اين نكته قابل توجه است كه تنها صفتى را از فرعونيان كه بر آن تكيه كرده ظلم
است و مىدانيم ظلم معنى جامع و گستردهاى دارد كه شرك يكى از مصاديق بارز آن است،
(إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ- لقمان آيه 13) و استثمار و استعباد بنى اسرائيل با آن همه
زجر و شكنجه نيز مصداق ديگرى از آن مىباشد، از اين گذشته آنها با اعمال خلافشان
قبل از هر كس بر خودشان ستم مىكردند، و به اين ترتيب مىتوان هدف دعوت انبياء را
در مبارزه با ظلم و ستم در تمام ابعاد خلاصه كرد!.
***
در اين هنگام موسى مشكلات عظيم خود را به پيشگاه پروردگار عرض مىكند و از
او تقاضاى قوت و قدرت بيشتر براى تحمل اين رسالت عظيم مىنمايد:
" عرض كرد پروردگارا! من از آن بيم دارم كه مرا تكذيب كنند" (قالَ رَبِّ إِنِّي أَخافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ).
و پيش از آنكه بتوانم رسالتم را به آخر برسانم با جار و جنجال و تكذيبهاى خود
مرا از صحنه بيرون كنند، و اين بار به مقصد نرسد.
موسى ع در ذكر اين سخن كاملا حق داشت چرا كه فرعون و دار و دستهاش آن قدر
مسلط بر اوضاع كشور مصر بودند كه احدى ياراى مخالفت با آنها را نداشت و هر گونه
نغمه مخالفى را با شدت و بى رحمى سركوب مىكردند.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 196