نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 128
به تفسير نمونه جلد 2 صفحه 437 مراجعه فرمائيد).
قابل توجه اينكه حديث معروفى در اينجا داريم كه در كتب شيعه و اهل تسنن نقل
شده است، طبق اين حديث آيه فوق درباره پيامبر ص و على ع نازل شده، چرا پيامبر ص
دخترش فاطمه ع را به همسرى على ع در آورد و به اين ترتيب على ع هم پسر عموى پيامبر
ص و هم همسر دخترش بود، و اين است معنى" نسبا و صهرا" [1] اما همانگونه
كه بارها گفتهايم اين گونه روايات بيان مصداقهاى روشن است و مانع از عموميت مفهوم
آيه نيست، آيه هر گونه پيوندى را كه از طريق نسب و دامادى به وجود مىآيد شامل
مىشود كه يكى از مصداقهاى روشنش پيوند على ع با پيامبر ص از دو جهت بود.
در پايان آيه به عنوان تاكيد بر مسائل گذشته مىفرمايد:" پروردگار تو
همواره قادر بوده و هست" (وَ كانَ
رَبُّكَ قَدِيراً).
***
سرانجام در آخرين آيه مورد بحث، انحراف مشركان را از اصل توحيد، از طريق
مقايسه قدرت بتها با قدرت پروردگار كه نمونههاى آن در آيات قبل گذشت روشن
مىسازد، مىگويد:" آنها معبودهايى جز خدا مىپرستند كه نه سودى به آنها
مىرساند و نه زيانى" (وَ
يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَنْفَعُهُمْ وَ لا يَضُرُّهُمْ).
مسلم است تنها وجود سود و زيان نمىتواند معيار پرستش باشد، ولى قرآن با اين
تعبير بيانگر اين نكته است كه آنها هيچ بهانهاى براى اين پرستش ندارند چرا كه
بتها موجوداتى هستند كاملا بى خاصيت و فاقد هر گونه ارزش و تاثير مثبت يا منفى.
و در پايان آيه اضافه مىكند:" كافران در برابر پروردگارشان (در طريق