آنها در مسير انحرافيشان تنها نيستند، و بطور قاطعى يكديگر را تقويت
مىنمايند، نيروهايى را كه مىبايست در مسير" اللَّه" بسيج كنند، بر ضد
آئين خدا و پيامبرش و مؤمنان راستين بسيج مىنمايند.
و اگر مىبينيم بعضى از مفسران،" كافر" را در اينجا منحصرا به"
ابو جهل" تفسير كردهاند از باب ذكر مصداق واضح است، و گرنه كافر در همه جا
معنى وسيعى دارد كه همه كفار را شامل مىشود.
نكتهها:
1- وحدت رهبرى
در نخستين آيه مورد بحث اين سخن پروردگار را خوانديم كه" اگر مىخواستيم
در هر شهر و ديارى، پيامبرى انذار كننده مبعوث مىكرديم ولى چنين نكرديم.
اين مسلما به خاطر آنست كه پيامبران رهبران امتها هستند و مىدانيم تفرقه در
مساله رهبرى موجب تضعيف هر امت و ملت است، مخصوصا در آنجا كه سخن از خاتميت در
ميان است و بايد رهبرى تا پايان جهان تداوم يابد اهميت تمركز و وحدت آشكارتر
مىشود.
رهبر واحد مىتواند تمام نيروها را متحد سازد، و به آنها انسجام و وحدت برنامه
دهد، و در حقيقت مساله وحدت رهبرى، انعكاسى است از حقيقت توحيد در اجتماع انسانى
كه نقطه مقابل آن يك نوع شرك و تفرقه و نفاق است.
و اگر در آيه 24 سوره فاطر مىخوانيم وَ
إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ:
" هر امتى پيامبرى انذار كننده داشته" هيچ گونه منافاتى با بحث فوق
ندارد، زيرا سخن از امت است، نه از اهل هر شهر و هر ديار.
از مقام پيامبران كه بگذريم در ردههاى پائينتر رهبرى نيز همين اصل
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 129