نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 497
و اين در قرآن امثال و نظائر فراوان دارد.
اما بعضى گفتهاند اين خطاب در مرحله رؤيت و مشاهده مخصوص پيامبر ص است، چرا
كه خداوند درك و ديدى به او داده بود كه تسبيح و حمد همه موجودات اين عالم را
مشاهده مىكرد، و همچنين بندگان خاص خدا كه پيرو مكتب اويند به مقام شهود عينى
مىرسند، ولى در مورد عموم مردم جنبه شهود عقلى و علمى دارد نه شهود عينى [1]
2- تسبيح عمومى موجودات عالم
آيات مختلف قرآن سخن از چهار عبادت در مورد همه موجودات اين جهان بزرگ
مىگويد: تسبيح، حمد، سجده و نماز، در آيه مورد بحث سخن از" نماز"
و" تسبيح" بود.
و در آيه 15 سوره رعد سخن از" سجود" عمومى است وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ.
و در آيه 44 سوره اسراء سخن از" تسبيح" و" حمد" تمامى
موجودات عالم هستى است وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ
إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ.
درباره حقيقت" حمد" و" تسبيح" عمومى موجودات جهان، و
تفسيرهاى گوناگونى كه در اين زمينه گفته شده است در ذيل آيه 44 سوره اسراء مشروحا
بحث كردهايم كه فشرده آن را در اينجا مىآوريم:
در اينجا دو تفسير قابل توجه وجود دارد:
1- تمامى ذرات اين عالم اعم از آنچه آن را عاقل مىشماريم يا بى جان يا غير
عاقل همه داراى نوعى درك و شعورند، و در عالم خود تسبيح و حمد خدا مىگويند، هر
چند ما قادر به درك آن نيستيم، شواهدى از آيات قرآن نيز براى