نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 480
اين است مثالى كه خداوند در اين آيه براى نور خود بيان كرده و او از همه چيز
آگاه است.
از آنچه در بالا گفتيم اين نكته روشن مىشود كه اگر در روايات ائمه معصومين ع
كه در تفسير اين آيه رسيده است" مشكاة" گاهى به قلب پيامبر اسلام ص
و" مصباح" نور علم، و" زجاجة" وصى او على ع و" شجره
مباركه" به ابراهيم خليل كه ريشه اين خاندان از او است، و جمله" لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ" به نفى گرايشهاى يهود و نصارا تفسير شده است، در
حقيقت چهره ديگرى از همان نور هدايت و ايمان، و بيان مصداق روشنى از آن است، نه
اينكه منحصر به همين مصداق باشد.
و نيز اگر بعضى از مفسران اين نور الهى را به قرآن يا دلائل عقلى يا شخص
پيامبر اسلام ص تفسير كردهاند آن نيز ريشه مشتركى با تفسير فوق دارد.
***
تا به اينجا ويژگيها و مشخصات اين نور الهى، نور هدايت و ايمان را در
لابلاى تشبيه به يك چراغ پر فروغ مشاهده كرديم، اكنون بايد ديد اين چراغ پر نور در
كجا است؟ و محل آن چگونه است؟ تا همه آنچه در اين زمينه لازم بوده است با ذكر اين
محل روشن گردد.
لذا در آيه بعد مىفرمايد:" اين مشكاة در خانههايى قرار دارد كه خداوند
اذن فرموده كه ديوارهاى آن را بالا برند و مرتفع سازند" (تا از دستبرد دشمنان
و شياطين و هوسبازان در امان باشد) (فِي بُيُوتٍ
أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ).
" خانههايى كه ذكر نام خدا در آن شود" (و آيات قرآن و حقائق وحى را
در آن بخوانند) (وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ).
بسيارى از مفسران آيه فوق را همانگونه كه در بالا تفسير كردهايم مربوط
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 480