نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 359
بعد از اين بيان كلى، به نخستين دستور قاطع و محكم پيرامون زن و مرد زناكار
پرداخته مىگويد:" زن و مرد زناكار را هر يك صد تازيانه بزنيد" (الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ
مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ).
و براى تاكيد بيشتر اضافه مىكند" هرگز نبايد در اجراى اين حد الهى
گرفتار رافت (و محبت كاذب و دروغين) شويد، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد"
(وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي
دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ).
و سر انجام در پايان اين آيه به نكته ديگرى براى تكميل نتيجهگيرى از اين
مجازات الهى اشاره كرده مىگويد:" و بايد گروهى از مؤمنان حضور داشته باشند و
مجازات آن دو را مشاهده كنند" (وَ
لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ).
در واقع اين آيه مشتمل بر سه دستور است:
1- حكم مجازات زنان و مردان آلوده به فحشاء (منظور از زنا آميزش جنسى مرد و زن
غير همسر و بدون مجوز شرعى است).
2- تاكيد بر اين كه در اجراى اين حد الهى گرفتار محبتها و احساسات بى مورد
نشويد، احساسات و محبتى كه نتيجهاى جز فساد و آلودگى اجتماع ندارد منتها براى
خنثى كردن انگيزههاى اين گونه احساسات مساله ايمان به خدا و روز جزا را پيش
مىكشد چرا كه نشانه ايمان به مبدء و معاد، تسليم مطلق در برابر فرمان او است،
ايمان به خداوند عالم حكيم سبب مىشود كه انسان بداند هر حكمى فلسفه و حكمتى دارد
و بى دليل تشريع نشده، و ايمان به معاد سبب مىشود كه انسان در برابر تخلفها احساس
مسئوليت كند.
در اينجا حديث جالبى (از پيامبر ص) نقل شده كه توجه به آن لازم است:
يؤتى بوال نقص من الحد سوطا فيقال له لم فعلت ذاك؟ فيقول: رحمة لعبادك، فيقال
له انت ارحم بهم منى؟! فيؤمر به الى النار، و يؤتى بمن زاد سوطا، فيقال له لم فعلت
ذلك؟ فيقول لينتهوا عن معاصيك! فيقول: انت احكم به منى؟! فيؤمر به الى النار!:
" روز قيامت بعضى از زمامداران را كه يك
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 359