responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 360

تازيانه از حد الهى كم كرده‌اند در صحنه محشر مى‌آورند و به او گفته مى‌شود چرا چنين كردى؟ مى‌گويد: براى رحمت به بندگان تو! پروردگار به او مى‌گويد:

آيا تو نسبت به آنها از من مهربانتر بودى؟! و دستور داده مى‌شود او را به آتش بيفكنيد! ديگرى را مى‌آورند كه يك تازيانه بر حد الهى افزوده، به او گفته مى‌شود:

چرا چنين كردى؟ در پاسخ مى‌گويد: تا بندگانت از معصيت تو خوددارى كنند! خداوند مى‌فرمايد: تو از من آگاهتر و حكيم‌تر بودى؟! سپس دستور داده مى‌شود او را هم به آتش دوزخ ببرند" [1] 3- دستور حضور جمعى از مؤمنان در صحنه مجازات است چرا كه هدف تنها اين نيست كه گنهكار عبرت گيرد، بلكه هدف آنست كه مجازات او سبب عبرت ديگران هم شود، و به تعبير ديگر: با توجه به بافت زندگى اجتماعى بشر، آلودگيهاى اخلاقى در يك فرد ثابت نمى‌ماند، و به جامعه سرايت مى‌كند، براى پاكسازى بايد همانگونه كه گناه برملا شده مجازات نيز برملا گردد.

و به اين ترتيب اساس پاسخ اين سؤال كه چرا اسلام اجازه مى‌دهد آبروى انسانى در جمع بريزد روشن مى‌شود، زيرا ما دام كه گناه آشكار نگرديده و به دادگاه اسلامى كشيده نشده است" خداوند ستار العيوب" راضى به پرده درى نيست اما بعد از ثبوت جرم و بيرون افتادن راز از پرده استتار، و آلوده شدن جامعه و كم شدن اهميت گناه، بايد به گونه‌اى مجازات صورت گيرد كه اثرات منفى گناه خنثى شود و عظمت گناه به حال نخستين باز گردد.

اصولا در يك جامعه سالم بايد" تخلف از قانون" با اهميت تلقى شود، مسلما اگر تخلف تكرار گردد آن اهميت شكسته مى‌شود و تجديد آن تنها با علنى شدن كيفر متخلفان است.

اين واقعيت را نيز از نظر نبايد دور داشت كه بسيارى از مردم براى‌


[1] تفسير فخر رازى جلد 23 صفحه 148.

تفسير نمونه ؛ ج‌14 ؛ ص361

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 14  صفحه : 360
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست