نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 14 صفحه : 360
تازيانه از حد الهى كم كردهاند در صحنه محشر مىآورند و به او گفته مىشود
چرا چنين كردى؟ مىگويد: براى رحمت به بندگان تو! پروردگار به او مىگويد:
آيا تو نسبت به آنها از من مهربانتر بودى؟! و دستور داده مىشود او را به آتش
بيفكنيد! ديگرى را مىآورند كه يك تازيانه بر حد الهى افزوده، به او گفته مىشود:
چرا چنين كردى؟ در پاسخ مىگويد: تا بندگانت از معصيت تو خوددارى كنند! خداوند
مىفرمايد: تو از من آگاهتر و حكيمتر بودى؟! سپس دستور داده مىشود او را هم به
آتش دوزخ ببرند" [1] 3- دستور حضور جمعى از مؤمنان در صحنه مجازات است چرا كه هدف تنها اين نيست
كه گنهكار عبرت گيرد، بلكه هدف آنست كه مجازات او سبب عبرت ديگران هم شود، و به
تعبير ديگر: با توجه به بافت زندگى اجتماعى بشر، آلودگيهاى اخلاقى در يك فرد ثابت
نمىماند، و به جامعه سرايت مىكند، براى پاكسازى بايد همانگونه كه گناه برملا شده
مجازات نيز برملا گردد.
و به اين ترتيب اساس پاسخ اين سؤال كه چرا اسلام اجازه مىدهد آبروى انسانى در
جمع بريزد روشن مىشود، زيرا ما دام كه گناه آشكار نگرديده و به دادگاه اسلامى
كشيده نشده است" خداوند ستار العيوب" راضى به پرده درى نيست اما بعد از
ثبوت جرم و بيرون افتادن راز از پرده استتار، و آلوده شدن جامعه و كم شدن اهميت
گناه، بايد به گونهاى مجازات صورت گيرد كه اثرات منفى گناه خنثى شود و عظمت گناه
به حال نخستين باز گردد.
اصولا در يك جامعه سالم بايد" تخلف از قانون" با اهميت تلقى شود،
مسلما اگر تخلف تكرار گردد آن اهميت شكسته مىشود و تجديد آن تنها با علنى شدن
كيفر متخلفان است.
اين واقعيت را نيز از نظر نبايد دور داشت كه بسيارى از مردم براى