نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 363
پيدا است كه منظور از" وَ مَنْ
نَشاءُ" (هر كه را بخواهيم) خواستنى است كه بر
معيار ايمان و عمل صالح دور مىزند، و نيز روشن است كه منظور از"
مسرفان" در اينجا كسانى است كه در مورد خويشتن و جامعهاى كه در آن زندگى
داشتند، اسراف كردند، از طريق انكار آيات الهى و تكذيب پيامبران.
لذا در جاى ديگر قرآن مىخوانيم: كَذلِكَ
حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ:
" اين گونه بر ما حق و لازم بود كه مؤمنان را نجات دهيم" (يونس-
103).
***
در آخرين آيه مورد بحث در يك جمله كوتاه و پرمعنى، به اكثر ايرادهاى
مشركان مجددا پاسخ داده مىگويد:" ما بر شما كتابى نازل كرديم كه وسيله
بيدارى شما در آن است آيا تعقل نمىكنيد؟!" (لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ كِتاباً فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَ
فَلا تَعْقِلُونَ).
هر كس آيات اين كتاب را كه مايه تذكر و بيدارى دل و حركت انديشه و پاكى
جامعهها است بررسى كند به خوبى مىداند يك معجزه روشن و جاويدان است، با وجود اين
معجزه آشكار كه از جهات مختلف آثار اعجاز در آن نمايان است (از جهت جاذبه فوق
العاده، از جهت محتوى، احكام و قوانين، عقائد و معارف و ...) آيا باز در انتظار
ظهور معجزه ديگرى هستيد؟ كدام معجزه بهتر از اين مىتواند حقانيت دعوت پيامبر
اسلام ص را ثابت كند؟! از اين گذشته آيات اين كتاب فرياد مىزند، كه سحر نيست،
واقعيت است و تعليمات پرمحتوا و جذاب، آيا باز هم مىگوئيد سحر است؟! آيا مىتوان
نسبت" أَضْغاثُ أَحْلامٍ" به اين آيات داد؟ خوابهاى پريشان و بىمعنى كجا و اين سخنان موزون و
منسجم كجا؟
آيا مىتوان آن را دروغ و افترا شمرد؟ با اينكه آثار صدق از همه جاى آن نمايان
است؟
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 363