نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 364
و آيا آورنده آن" شاعر" بوده، در حالى كه شعر بر محور تخيل دور
مىزند و آيات اين كتاب همه بر اساس واقعيتها است؟! كوتاه سخن اينكه دقت و بررسى
در اين كتاب ثابت مىكند كه اين نسبتهاى ضد و نقيض، وصلههايى است ناهمرنگ و
سخنانى است مغرضانه و نابخردانه.
در اينكه كلمه" ذكركم" در آيه فوق به چه معنى است، مفسران بيانات
گوناگونى دارند:
بعضى گفتهاند: منظور اين است كه آيات قرآن، مايه تذكر و بيدارى انديشههاى
شما است، چنان كه در جاى ديگر مىگويد:
فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخافُ وَعِيدِ:" به وسيله اين قرآن كسانى را كه از مجازات الهى مىترسند تذكر ده"
(ق- 45).
گروهى گفتهاند: منظور اين است كه اين قرآن، نام و آوازه شما را در دنيا بلند
مىكند، يعنى مايه عز و شرف شما است، شما مؤمنان و مسلمانان، و يا شما قوم عرب، كه
قرآن به زبان شما نازل شده، و اگر از شما گرفته شود، نام و نشانى در جهان نخواهيد
داشت.
بعضى ديگر گفتهاند: منظور اين است كه در اين قرآن آنچه مورد نياز شما در امر
دين و دنيا است و يا در زمينه مكارم اخلاق است، يادآورى شده.
گرچه اين تفاسير منافاتى با يكديگر ندارد و ممكن است همه در تعبير ذكركم جمع
باشند اما تفسير نخست روشنتر به نظر مىرسد.
و اگر گفته شود چگونه اين قرآن مايه بيدارى است؟ در حالى كه بسيارى از مشركان
شنيدند و بيدار نشدند، در پاسخ مىگوئيم: بيداركننده بودن قرآن جنبه اجبارى و
الزامى ندارد بلكه مشروط است به اينكه انسان خودش بخواهد و دريچههاى قلبش را به
روى آن بگشايد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 364