responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 128

سپس قرآن به آنها چنين پاسخ مى‌گويد:" آيا او از اسرار غيب آگاه شده يا از خدا عهد و پيمانى در اين زمينه گرفته است"؟! (أَطَّلَعَ الْغَيْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً).

كسى مى‌تواند چنين پيشگويى كند و رابطه‌اى ميان كفر و دارا شدن مال و فرزندان قائل شود كه آگاه بر غيب باشد، زيرا هيچ رابطه‌اى ميان اين دو ما نمى‌بينيم، و يا عهد و پيمانى از خدا گرفته باشد، چنين سخنى نيز بى‌معنى است.

***
بعد با لحن قاطع اضافه مى‌كند:" اين چنين نيست (هرگز كفر و بى‌ايمانى مايه فزونى مال و فرزند كسى نخواهد شد)" ما به زودى آنچه را مى‌گويد، مى‌نويسيم" (كَلَّا سَنَكْتُبُ ما يَقُولُ‌).

آرى اين سخنان بى‌پايه كه ممكن است مايه انحراف بعضى از ساده‌لوحان گردد همه در پرونده اعمال آنها ثبت خواهد شد.

" و ما عذاب خود را بر او مستمر خواهيم داشت" (عذابهايى پى در پى و يكى بالاى ديگر) (وَ نَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذابِ مَدًّا).

اين جمله ممكن است اشاره به عذاب مستمر و جاويدان آخرت بوده باشد، و نيز ممكن است اشاره به عذابهايى باشد كه بر اثر كفر و بى‌ايمانى در اين دنيا دامنگير آنها مى‌شود، اين احتمال نيز قابل ملاحظه است كه اين مال و فرزندان كه مايه غرور و گمراهى است، خود عذابى است مستمر براى آنها!.

***

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 128
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست