responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 149

مى‌دانيم آنها به چه انگيزه‌اى به سخنان تو گوش فرا مى‌دهند، براى درك حق، نه، بلكه براى استهزاء و وصله چسباندن و توجيهات انحرافى و سرانجام گمراه شدن و گمراه كردن ديگران.

بعضى ديگر (همچون علامه طباطبائى در الميزان) آن را به معنى" وسيله استماع" گرفته‌اند، يعنى ما آگاهيم آنها به چه گوشهايى به سخنان تو گوش فرا مى‌دهند و آگاهيم از دلهاى آنها و از نجواهاى آنها (تفسير اول نزديكتر به نظر مى‌رسد).

6- چرا نسبت مسحور به پيامبر (ص) مى‌دادند؟

" مسحور" به معنى" سحر شده" و" ساحر" به معنى" سحر كننده" است.

توصيف پيامبر ص به مسحور از ناحيه دشمنان يا به خاطر اين بوده است كه مى‌خواستند از اين طريق نسبت جنون به پيامبر ص دهند، و بگويند ساحران در فكر و عقل او نفوذ كرده، و به وسيله ساحران- العياذ باللَّه- اختلال حواس يافته.

بعضى از مفسران نيز احتمال داده‌اند كه مسحور به معنى ساحر باشد (زيرا چنان كه گفتيم اسم مفعول گاهى به معنى اسم فاعل مى‌آيد) به اين ترتيب نفوذ خارق العاده كلام پيامبر ص را در دلهاى آماده مردم حق طلب، به سحر نسبت مى‌دادند كه خود، اين اعتراف ضمنى جالبى است بر نفوذ عجيب گفتار او.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست