responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 148

ج- بعضى ديگر توصيف حجاب را به مستور يك توصيف مجازى مى‌دانند و مى‌گويند منظور اين نيست كه اين حجاب مستور است بلكه حقايقى كه ما وراء اين حجاب است مستور مى‌باشد (مانند شخصيت پيامبر و صدق دعوت او و عظمت سخنانش).

اما دقت در اين سه تفسير نشان مى‌دهد كه تفسير اول با ظاهر آيه هماهنگتر است.

در بعضى از روايات نيز مى‌خوانيم كه گاهى دشمنان سرسخت پيامبر ص به سراغ او مى‌آمدند در حالى كه او با ياران خود مشغول تلاوت قرآن بود اما او را نمى‌ديدند، گويى عظمت خيره كننده پيامبر ص مانع ميشد كه اين كوردلان او را ببينند و بشناسند و آزار دهند.

4-" اكنه" و" وقر" چيست؟

" اكنه" جمع" كنان" (بر وزن زيان) در اصل به معنى هر پوششى است كه چيزى را با آن مستور مى‌كنند، اما" كن" (بر وزن جن) به معنى ظرفى است كه چيزى را در آن محفوظ مى‌دارند. و جمع كن، اكنان است، سپس اين معنى توسعه يافته و به هر چيزى كه سبب مستور شدن است مانند پرده و خانه و اجسامى كه انسان در پشت آن خود را پنهان مى‌كند گفته شده است.

" وقر" (بر وزن جبر) به معنى سنگينى است كه در گوش پديد مى‌آيد و" وقر" (بر وزن رزق) به معنى بار سنگين است.

5- تفسير جمله" بِما يَسْتَمِعُونَ بِهِ‌"

در معنى اين جمله، دو تفسير ذكر كرده‌اند: بعضى مانند طبرسى در مجمع البيان و فخر رازى در تفسير كبير، آن را به معنى" انگيزه استماع" گرفته‌اند، يعنى ما

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست