responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 154

و" فرمان نبوت" است.

گرچه روح در ساير آيات قرآن به معانى ديگرى نيز آمده است ولى با توجه به قرائنى كه ذكر شد مفهوم روح در آيه مورد بحث، قرآن و محتواى وحى مى‌باشد.

ذكر اين نكته نيز لازم است جمله" عَلى‌ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ‌" (بر هر كس از بندگانش بخواهد) هرگز به اين معنى نيست كه موهبت وحى و نبوت بى حساب و كتاب است، زيرا" مشيت" الهى هرگز از" حكمت" او جدا نمى‌باشد، و به مقتضاى حكيم بودنش اين موهبت را در محل شايسته و لايق قرار مى‌دهد:

اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ‌:" خداوند مى‌داند رسالت خود را در كجا قرار دهد" (انعام- 124).

اين نكته را نيز نبايد از نظر دور داشت كه اگر نخستين فرمان الهى به پيامبران، به مقتضاى جمله" أَنْ أَنْذِرُوا" انذار و بيم دادن است، به خاطر اين است كه براى بيدار كردن يك قوم گمراه و آلوده به شرك و فساد هيچ چيز مؤثرتر از انذار نيست، انذارى بيدار كننده، آگاه كننده و حركت آفرين!.

درست است كه انسان هم طالب سود است، و هم دافع زيان، ولى تجربه نشان داده كه تشويق در افراد آماده‌تر اثر مى‌گذارد، در حالى كه اثر تهديد در آنها كه آلوده‌ترند بيشتر است، و براى آغاز نبوت بايد انذارهاى كوبنده در راس برنامه باشد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 154
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست