نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 153
" و به
آنها دستور مىدهد كه مردم را انذار كنيد و از شرك و بت پرستى بترسانيد، و بگوئيد
معبودى جز من نيست" (أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لا إِلهَ
إِلَّا أَنَا).
" بنا
بر اين تنها از مخالفت من بپرهيزيد" و در برابر من احساس مسئوليت كنيد (فَاتَّقُونِ).
در اينكه
منظور از" روح" در اين آيه چيست؟ مفسران گفتگوى بسيار كردهاند، ولى
ظاهر اين است كه منظور از آن، وحى و قرآن و نبوت است كه مايه حيات و زندگى انسانها
است.
گرچه بعضى از
مفسران، وحى را از قرآن، و هر دو را از نبوت در اينجا جدا كردهاند و به صورت سه
تفسير بيان داشتهاند، ولى ظاهر اين است كه همه به يك حقيقت باز مىگردد.
و به هر
حال" روح" در اينجا جنبه معنوى دارد، و اشاره به هر چيزى است كه مايه
حيات دلها است و سبب تربيت نفوس و هدايت عقلها مىگردد، همانگونه كه در آيه 24
سوره انفال مىخوانيم: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ:"
اى كسانى كه ايمان آوردهايد اجابت كنيد دعوت خدا و پيامبرش را هنگامى كه شما را
به چيزى فرا مىخواند كه مايه حيات و زندگى شما است".
و در سوره
غافر آيه 15 مىخوانيم يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ
عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ:" او روح را به فرمانش بر هر كس
از بندگانش كه بخواهد القا مىكند" و در سوره شورى آيه 52 چنين آمده:
وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا
الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ:" اين گونه، روحى را به فرمان خود
بر تو وحى فرستاديم، تو پيش از آن، از كتاب و ايمان آگاه نبودى"! روشن است
كه" روح" در اين آيات به معنى" قرآن" و" محتواى
وحى"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 153