نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 332
و" طيب" هر گونه پاك و پاكيزه است، نتيجه اينكه اين مثال هر سنت و
دستور و برنامه و روش و هر عمل و هر انسان و خلاصه هر موجود پاك و پر بركتى را
شامل مىشود، و همه اينها همانند يك درخت پاكيزه است با ويژگيهاى زير:
1- موجودى است داراى رشد و نمو، نه بىروح، و نه جامد و بىحركت، بلكه پويا و
رويا و سازنده ديگران و خويشتن (تعبير به" شجره" بيانگر اين حقيقت است).
2- اين درخت پاك است و طيب اما از چه نظر؟ چون انگشت روى هيچ قسمتى گذارده
نشده مفهومش اين است از هر نظر منظرهاش پاكيزه، ميوهاش پاكيزه، شكوفه و گلش
پاكيزه، سايهاش پاكيزه، و نسيمى كه از آن برمىخيزد نيز پاكيزه است.
3- اين شجره داراى نظام حساب شدهاى است ريشهاى دارد و شاخهها و هر كدام
ماموريت و وظيفهاى دارند، اصولا وجود" اصل" و" فرع" در آن،
دليل بر حاكميت نظام حساب شدهاى بر آن است.
4-" اصل و ريشه آن ثابت و مستحكم است" به طورى كه طوفانها و تند
بادها نمىتواند آن را از جا بركند و توانايى آن را دارد كه شاخههاى سر به آسمان
كشيدهاش را در فضا در زير نور آفتاب و در برابر هواى آزاد معلق نگاه دارد و حفظ
كند، چرا كه شاخه هر چه سركشيدهتر باشد بايد متكى به ريشه قويترى باشد (أَصْلُها ثابِتٌ).
5- شاخههاى اين شجره طيبه در يك محيط پست و محدود نيست بلكه بلند آسمان
جايگاه او است، اين شاخهها سينه هوا را شكافته و در آن فرو رفته، آرى"
شاخههايش در آسمان است" (وَ فَرْعُها
فِي السَّماءِ).
روشن است هر قدر شاخهها برافراشتهتر باشند از آلودگى گرد و غبار زمين
دورترند و ميوههاى پاكترى خواهند داشت، و از نور آفتاب و هواى سالم بيشتر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 332