نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 328
پاسخ آن اين است كه مسلما اين توانايى را خداوند به او مىدهد و اين در واقع
يك نوع مجازات روانى براى پيروان شيطان است، و اخطارى است به همه پويندگان راه او
در اين جهان كه پايان كار خود و رهبر خويش را از هم اكنون ببينند و به هر حال
خداوند وسيله اين ارتباط را ميان شيطان و پيروانش به نحوى فراهم مىكند.
جالب اينكه اين نوع برخورد منحصر به شيطان و پيروانش در قيامت نيست، تمام ائمه
ضلالت و پيشوايان گمراهى در اين جهان نيز همين برنامه را دارند، دست پيروان خود را
(البته با موافقت خودشان) مىگيرند و به ميان امواج بلاها و بدبختيها مىكشانند، و
هنگامى كه ديدند اوضاع بد است آنها را رها كرده و مىروند، حتى از آنها اعلام
بيزارى مىكنند و به ملامت و سرزنششان مىپردازند و به اصطلاح آنها را به خسران
دنيا و آخرت گرفتار مىسازند.
***
4-" مصرخ" از ماده" اصراخ" در اصل از" صرخ"
به معنى فرياد كشيدن براى طلب كمك آمده است، بنا بر اين" مصرخ" به معنى
فريادرس مىباشد و مستصرخ به معنى كسى است كه فريادرسى مىخواهد.
5- منظور از شريك قرار دادن شيطان در آيه فوق" شرك اطاعت است نه شرك
عبادت".
6- در اينكه" إِنَّ الظَّالِمِينَ
لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ" دنباله سخنان شيطان
است يا جمله مستقلى است از ناحيه پروردگار، در ميان مفسران گفتگو است، اما بيشتر
چنين به نظر مىرسد كه جمله مستقلى است از طرف خداوند كه در پايان گفتگوى شيطان با
پيروانش به عنوان يك درس آموزنده فرموده است.
***
در آخرين آيه مورد بحث به دنبال بيان حال جباران عنيد و بى ايمان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 328