نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 201
نكتهها:
1- مفسد فى
الارض كيست؟
فساد كه نقطه
مقابل صلاح است، به هر گونه تخريب و ويرانگرى گفته مىشود، و به گفته"
راغب" در" مفردات"، الفساد خروج الشيء عن الاعتدال قليلا كان او
كثيرا، و يضاده الصلاح، و يستعمل ذلك فى النفس و البدن و الاشياء الخارجة عن الاستقامة:"
فساد هر گونه خارج شدن اشياء از حالت اعتدال است، كم باشد يا زياد، و نقطه مقابل
آن صلاح است و اين در جان و بدن و اشيايى كه از حد اعتدال خارج مىشوند، تصور
مىشود".
بنا بر اين
تمام نابسامانيهايى كه در كارها ايجاد مىگردد، و همه افراط و تفريطها در كل مسائل
فردى و اجتماعى، مصداق فساد است" در قرآن مجيد نيز در بسيارى از موارد"
فساد" و" صلاح" در برابر يكديگر قرار گرفتهاند، در سوره شعراء آيه
152 مىخوانيم الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ:"
آنها كه در زمين فساد مىكنند و اصلاح نمىكنند".
در سوره بقره
آيه 220 مىفرمايد: وَ اللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ
الْمُصْلِحِ:" خداوند مفسدان را از مصلحان مىشناسد".
و در سوره
اعراف آيه 142 مىخوانيم: وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ
سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ:
" اصلاح
كن و راه مفسدان را پيروى مكن".
در بعضى از
موارد ايمان و عمل صالح را در برابر فساد قرار داده است، أَمْ
نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي
الْأَرْضِ:" آيا آنها را كه ايمان و عمل صالح بجا آوردند همانند مفسدان
فى الارض قرار دهيم" (سوره ص آيه 27).
از سوى ديگر
در بسيارى از آيات قرآن،" فساد" با كلمه" فى الارض"، همراه
ذكر شده كه نشان مىدهد، نظر به جنبههاى اجتماعى مساله است، اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 201