نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 202
تعبير در
بيست و چند مورد از قرآن به چشم مىخورد.
و از سوى
سوم" فساد و افساد" در آيات مختلف قرآن مجيد با گناهان ديگرى كه شايد
غالبا جنبه مصداق دارد ذكر شده كه بعضى از اين گناهان فوق العاده بزرگ و بعضى از
آن كوچكتر است مثلا:
گاهى همرديف
با جنگ با خدا و پيامبر آمده است مانند إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ
يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً
(مائده- 33).
و گاهى
همرديف با هلاك كردن حرث و نسل (انسانها و زراعتها) وَ إِذا
تَوَلَّى سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ
النَّسْلَ (بقره- 205).
و زمانى در
كنار قطع پيوندهايى كه خدا به آن فرمان داده است مانند
الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما
أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ
(بقره- 27).
و گاه در
كنار برترى جويى و سركشى قرار گرفته تِلْكَ الدَّارُ
الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا
فَساداً:" اين سراى آخرت است، كه آن را براى كسانى قرار مىدهيم كه
اراده برترى جويى در زمين و فساد ندارند" (قصص- 83).
گاه"
فرعون" را مفسد مىشمارد، و بهنگام توبه كردن در حال غرق شدنش در نيل
مىگويد: آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ:"
هم اكنون ايمان مىآورى در حالى كه قبلا گناه كردى و از مفسدان بودى" (يونس-
91).
و نيز اين
كلمه (فساد فى الارض) گاه در مورد سرقت به كار رفته، همانگونه كه در داستان
برادران يوسف مىخوانيم كه پس از اتهامشان به سرقت گفتند:
تَاللَّهِ
لَقَدْ عَلِمْتُمْ ما جِئْنا لِنُفْسِدَ فِي الْأَرْضِ وَ ما كُنَّا سارِقِينَ:"
بخدا سوگند شما مىدانيد ما نيامدهايم كه در زمين مصر فساد كنيم و ما هرگز سارق
نبودهايم" (يوسف- 73).
و گاه در
مورد همرديف كمفروشى بيان شده همانگونه كه در داستان شعيب
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 202