نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 142
اما براى
اينكه كسى اشتباه نكند كه اين حفظ و نگاهبانى بىقيد و شرط است و انسان مىتواند
خود را به پرتگاهها بيفكند و دست به هر ندانم كارى بزند و يا مرتكب هر گونه گناهى
كه مستوجب مجازات و عذاب است بشود و باز انتظار داشته باشد كه خدا و ماموران او
حافظ وى باشند اضافه مىكند كه:" خداوند سرنوشت هيچ قوم و ملتى را تغيير
نمىدهد مگر اينكه آنها تغييراتى در خود ايجاد كنند"! (إِنَّ
اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ).
و باز براى
اينكه اين اشتباه پيش نيايد كه با وجود ماموران الهى كه عهده دار حفظ انسان هستند،
مساله مجازات و بلاهاى الهى چه معنى دارد، در پايان آيه اضافه مىكند كه" هر
گاه خداوند به قوم و جمعيتى اراده سوء و بدى كند هيچ راه دفاع و بازگشت
ندارد" (وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ).
" و
هيچكس غير خدا نمىتواند والى و ناصر و ياور آنها باشد" (وَ
ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ).
به همين دليل
هنگامى كه فرمان خدا به عذاب و مجازات يا نابودى قوم و ملتى صادر شود، حافظان و
نگهبانان دور مىشوند و انسان را تسليم حوادث مىكنند!
نكتهها:
1- معقبات
چيست؟
"
معقبات" چنان كه طبرسى در مجمع البيان و بعضى ديگر از مفسران بزرگ گفتهاند
جمع" معقبه" است و آن هم به نوبه خود جمع" معقب" مىباشد و به
معنى گروهى است كه پى در پى و به طور متناوب به دنبال كارى مىروند.
ظاهر اين آيه
آن است كه خداوند به گروهى از فرشتگان، ماموريت داده كه در شب و روز به طور متناوب
به سراغ انسان بيايند و از پيش رو و پشت سر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 142