نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 92
مستحق و سزاوار عذاب
بودند، و علاوه بر شركشان جرم ديگرى داشتند و آن اين بود كه مؤمنين را از زيارت
خانه خدا جلوگيرى مىكردند.
و اين نوع
ترقى دادن مطلب با اثبات عذاب مناسبتر است، نه با نفى آن.
و اگر منظور
از عذابى كه نفى مىكند كشته شدن و امثال آن باشد ناسازگارى جمله(وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ) و جمله(فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ) با جمله(وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ ...)، روشنتر و واضحتر
مىشود.
و چه بسا
بعضى از مفسرين كه آيه شريفه را به اين معنا گرفته و آن را توجيه كردهاند به
اينكه منظور از جمله(وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ
فِيهِمْ) عذاب اهل مكه در قبل از هجرت است و منظور از جمله(وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ) عذاب تمامى
مردم بعد از هجرت رسول خدا 6 به مدينه و ايمان آوردن و استغفار عدهاى از ايشان
است، و لذا بعضى گفتهاند: صدر آيه قبل از هجرت نازل شده و ذيل آن بعد از هجرت.
و اين توجيه
فسادش روشن است، براى اينكه رسول خدا 6 در روزهاى قبل از هجرت كه در مكه و در
ميان مشركين قريش مىزيست عدهاى از كسانى كه به خدا ايمان آورده و او را استغفار
مىكردند با آن حضرت بودند، و در بعد از هجرت هم باز آن حضرت در ميان مردم بوده با
اينحال چه معنا دارد كه صدر آيه را به جمله(وَ أَنْتَ
فِيهِمْ) اختصاص داده و ذيل آن را به جمله(وَ هُمْ
يَسْتَغْفِرُونَ) اختصاص دهيم؟
و اگر هم فرض
كنيم كه معناى آيه اين است كه خداوند اين امت را ما دام كه تو در ميان آنان
هستى به بركت وجود تو و بعد از درگذشت تو به بركت استغفار به عذاب استيصال عذاب
نمىكند آن وقت علاوه بر اشكال قبلى با دو آيه بعدى كه مىفرمايد:(وَ ما لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ ...) جور درنمىآيد.
پس، از همه
مطالبى كه گذشت- و خيلى هم طولانى بود- به دست آمد كه اين دو آيه يعنى آيه(وَ إِذْ قالُوا اللَّهُمَّ) تا آخر آيه بعدش با آيات سابقه و لاحقهاش كه
كلام در آنها عليه كفار قريش است در يك سياق نيست، و خلاصه اين دو آيه با آيات قبل
و بعدش نازل نشده.
آنچه كه قريب
به ذهن مىرسد اينكه گفتار و جوابى را كه خداوند در آيه مورد بحث يعنى آيه(وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ) حكايت كرده مربوط به مشركين نباشد، و
گويا كلامى است كه از برخى اهل كتاب و يا بعضى از كسانى كه ايمان آورده و سپس مرتد
شدهاند صادر شده.
و با اين
احتمال بعضى از رواياتى كه مىگويد قائل اين كلام حارث بن نعمان فهرى
است تاييد مىشود، و ما روايت را در سابق در ذيل آيه شريفه(
يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ)
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 92