نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 63
و گفتار آن مفسرى كه
گفته: منظور اين است كه خدا ميان آدمى و بهرهمند شدن از قلبش واسطه است، هر وقت
بخواهد قلب او را از كار مىاندازد، پس چنين نيست كه انسان هميشه بتواند ما فات را
جبران كند، و چون چنين است جا دارد انسان هر چه زودتر طاعات را انجام داده و امروز
و فردا نكند، و خلاصه اين آيه انسان را تحريك مىكند به اينكه قبل از رسيدن مرگ،
طاعات خدا را انجام دهد.
و آن مفسرى
كه گفته: معناى آيه اين است كه خداوند مالك دلها و مقلب القلوب است، مىتواند دلها
را از حالى به حال ديگرى برگرداند، و چون مسلمين از جنگ مىترسيدند مىفرمايد
خداوند قادر است كه اين ترس ايشان را مبدل به امنيت و آرامش نموده، و ميان ايشان و
آن اوهام و خيالاتى كه باعث ترس ايشان است حائل گردد.
هم چنان كه
در حديثى از ائمه اهل بيت (ع) نيز آمده كه منظور آيه اين است كه خداى سبحان حائل
است و نمىگذارد كه مردم حق را باطل و باطل را حق ببينند، و به زودى در بحث روايتى
خواهد آمد- ان شاء اللَّه-.
[فتنهاى
كه دامنه آن همه را (ظالمين و غير ظالمين) فرا مىگيرد و از آن زنهار داده شده است
عبارتست از اختلاف داخلى بين امت]
(وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا
أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ) امام سجاد و امام باقر از ائمه اهل
بيت (ع) و همچنين زيد بن ثابت و ربيع بن انس و ابو العاليه بطورى كه مجمع البيان
نقل كرده آيه را لتصيبن - با لام و نون تاكيد ثقيله- قرائت كردهاند، و
بقيه قاريان آن را لا تصيبن - بالاى ناهيه و نون تاكيد ثقيله- قرائت
نمودهاند[1].
و بهر تقدير
كه باشد مىخواهد همه مؤمنين را از فتنهاى كه مخصوص به ستمكاران از ايشان است و
مربوط به كفار و مشركين نيست زنهار دهد، و اگر در عين اينكه مختص به ستمكاران از
مؤمنين است و مع ذلك خطاب را متوجه به همه مؤمنين كرده براى اين است كه آثار سوء
آن فتنه گريبانگير همه مىشود.
و دليلى كه
دلالت كند بر اينكه عقاب در جمله(وَ
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ) مختص به عقاب دنيوى
از قبيل اختلافات قومى و شيوع قتل و فساد و از ميان رفتن امنيت و آسايش باشد در
دست نيست، و بهمين جهت بايد مقصود از فتنه هر چند مختص به بعضى از مؤمنين است
فتنهاى باشد كه تمامى افراد امت بايستى در صدد دفع آن برآيند، و با امر به معروف
و نهى از منكر كه خدا بر ايشان واجب كرده از شعلهور شدن آتش آن جلوگيرى بعمل
آورند.