نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 55
است، يعنى در علم
نافع و عمل صالح كوتاهى كرده و با گرائيدن بسوى جهل و فساد، اراده آزاد و عمل نافع
خود را به مردگان ملحق كرده، و ديگر زنده به آن زندگى نمىشود مگر اينكه علم حق و
عمل حق را دوباره كسب كند، و اين آن معنايى است كه آيه مورد بحث به آن اشاره نموده
و مىفرمايد: اى كسانى كه ايمان آوردهايد استجابت كنيد دعوت خدا و رسول را
وقتى شما را دعوت مىكنند به چيزى كه شما را زنده مىكند .
لام در جمله(لِما يُحْيِيكُمْ) به معناى الى است، و اين تعبير در استعمالات
عرب زياد است، و آن چيزى كه رسول مردم را به آن دعوت مىكند دين حق است و دين حق
همان اسلام است كه قرآن كريم آن را به پيروى فطرت و پذيرفتن دعوت آن به علم نافع و
عمل صالح تفسير كرده است.
البته از نظر
قرآن كريم براى حيات يك معناى ديگرى است دقيقتر از آن معنايى كه به نظر ساده و
سطحى انسان مىرسد، چون در نظر سطحى، حيات عبارت است از زندگى دنيوى از روز ولادت
تا رسيدن مرگ كه دورانى است توأم با شعور و فعل ارادى كه نظيرش و يا نزديك به آن
در حيوانات نيز يافت مىشود، و ليكن خداى سبحان بطورى كه از آيه(وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ
الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ)[1] برمىآيد غير اين
زندگى دنيايى يك زندگى ديگرى براى انسان سراغ مىدهد كه اشتغال به زندگى دنيا كه
مشتى اوهام است از آن زندگى كه حقيقت زندگى است باز مىدارد و حال آنكه اشتغال به
آن اهم و نتيجه آن نتيجه وجود آدمى و تحقق دادن به اغراض روحى او است، پس اشتغال
به زندگى دنيا حجابى است كه ميان آدمى و رسيدن به حقيقت آن زندگى كه در پيش هست
حايل مىشود.
و اين همان
معنايى است كه خداى تعالى در يكى از آيات خطابيه روز قيامت مىفرمايد:(لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ
الْيَوْمَ حَدِيدٌ)[2].
پس معلوم شد:
براى انسان زندگى ديگرى شريفتر و گرانمايهتر از زندگى دنيا كه خداوند لهو و لعبش
خوانده هست، و آن زندگى اخروى است كه، به زودى پرده از رويش برداشته مىشود، و آن
زندگى است كه ديگر مشوب و آميخته با لهو و لعب و لغو و گناه نيست، و
[1] و نيست اين زندگى دنيا مگر لهو و لعب، و بدرستى خانه آخرت
تنها همان است زندگى اگر مىدانستند. سوره عنكبوت آيه 64
[2] تو به تحقيق از اين( صحنه) غافل بودى، پس ما پردهات را پس
زديم اينك امروز ديدگانت خيره و تيز است. سوره ق آيه 22
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 55