responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 539
خداوند این وعده را در قالب تمثیل بیان نموده و آن را به خرید و فروش ‌ تشبیه کرده است ، یعنى خود را خریدار و مؤ منین را فروشنده و جان و مال ایشان را کالاى مورد معامله و بهشت را قیمت و بهاء و تورات و انجیل و قرآن را سند آن خوانده است ، و چه تمثیل لطیفى بکار برده است ؛ و در آخر مؤ منین را به این معامله بشارت داده و به رستگارى عظیمى تهنیت گفته است .
    التَّئبُونَ الْعَبِدُونَ الحَْمِدُونَ السئحُونَ ...
وضع و وصف فردى و اجتماعى مؤ منین
این جمله مؤ منین را به نیکوترین صفاتشان توصیف مى کند. و اینکه همه اوصاف ایشان را با صداى پیش آورده ، براى این است که خبر آنها مبتدائى محذوف و تقدیر آن : (( المؤ منون هم التائبون العابدون ... )) است ، یعنى مؤ منین بخاطر اینکه از غیر خدا به سوى خدا بازگشت کردند تائبان ، و چون او را میپرستند عابدان ، و چون با زبان ، حمد و سپاس او گویند حامدان ، و چون با قدمهاى خود از این معبد به آن معبد مى روند سائحان ، و بخاطر رکوع و سجودشان راکعان و ساجدانند.
این وضع ایشان در حال انفراد است ، اما وضعشان نسبت به حال اجتماع ، آنها مانند دیدبانانى هستند که اجتماع خود را به سوى خیر سوق مى دهند، یعنى امر به معروف و نهى از منکر نموده ، حدود خدائى را حفظ مى نمایند، نه در حال انفراد، نه در حال اجتماع ، نه در خلوت و نه در ظاهر از آن حدود تجاوز نمى کنند. آنگاه با اینکه خداوند در آیه قبل ، خودش بشارتشان داده بود اینک به رسولش دستور مى دهد به اینکه ایشان را بشارت دهد، و این خود تاکید را مى رساند، آنهم تاکید بلیغى که نمى توان حد و مرزى برایش قایل شد.
از آنچه گذشت معلوم شد که اولا چه نکتهاى در ترتیب اوصاف مذکور از مؤ منین بوده ، و اگر اول توبه و عبادت و گردش و رکوع و سجود ایشان را آورده ، براى این است که این اوصاف ، اوصاف فردى آنان است ، لذا اول آنها را ذکر کرده ، بعدا اوصاف اجتماع ایشان را که ناشى از ایمان آنان است ذکر نموده ، و آن این است که مؤ منین با امر به معروف و نهى از منکر اجتماع صالحى بوجود مى آورند، آنگاه در خاتمه وصف پسندیده و جمیلى را که ایشان در هر دو حال یعنى هم در حال انفراد و هم در حال اجتماع دارند ذکر کرده ، و آن این است که ایشان حافظ حدود خدایند، و اگر تعبیر به (( حافظ )) کرد براى این است که بفهماند مؤ منین ، هم خودشان از حدود خدا تجاوز نمى کنند، و هم نسبت به آن اهتمام و مراقبت دارند.



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 539
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست