و در معانى
الاخبار به سند خود از ثعلبه از برخى از راويان شيعه از امام صادق (ع) روايت كرده
كه در تفسير آيه(عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ) فرموده است:
مقصود از غيب آن امورى است كه واقع نشده و مقصود از شهادت
آنهايى است كه واقع شده است[2].
مؤلف: اين
روايت از باب نشان دادن و انگشت نهادن بر نمونه و مصداق است در حالى كه لفظ آيه
اعم است.
و در تفسير
قمى دارد كه: وقتى رسول خدا 6 از تبوك آمد اصحاب با ايمانش متعرض منافقين شده،
آنها را اذيت مىكردند، پس خداوند اين آيه را فرستاد:
(سَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُوا
عَنْهُمْ) تا آخر دو آيه[3].
و در مجمع
البيان آمده كه بعضى گفتهاند: اين آيات در باره جد بن قيس و معتب بن قشير و اصحاب
آن دو از ساير منافقين نازل شده، و آنها هشتاد نفر بودند، و چون رسول خدا 6 از
تبوك بيامد و وارد مدينه شد، فرمود: با ايشان نشست و برخاست نكنيد و با آنان
همكلام مشويد- نقل از ابن عباس-[4].