نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 475
توانگرانشان را و هم
تهى دستانشان را، هم بىنيازان را و هم نيازمندان را، و مسخره مىكنند همه را،
خداوند ايشان را مسخره كرده، و براى ايشان عذابى دردناك است. اين جمله كوتاه هم
جواب استهزاء ايشان است، و هم تهديد به عذابى شديد.
(اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ
سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ) ترديد بين امر و
نهى، كنايه از اين است كه چه بكنى و چه نكنى يكسان است، و خلاصه استغفار كردنت
براى آنان كارى است لغو و بى فايده، هم چنان كه نظير آن در آيه(أَنْفِقُوا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْكُمْ)[1] گذشت.
پس معناى آن
اين است: اين منافقين به مغفرت خدا نائل نخواهند شد و طلب و عدم طلب مغفرت براى
آنان يكسان است، چون طلب مغفرت كردن براى آنان كمترين فائده و اثرى ندارد.
جمله(إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ) تاكيد جمله
قبلى است و مىرساند كه از طبيعت مغفرت چيزى به ايشان نمىرسد، چه اينكه تو در
باره آنها طلب مغفرت كنى و چه نكنى، چه يك بار و چه چند بار، چه زياد و چه كم.
پس، آوردن
كلمه هفتاد بار خصوصيتى ندارد بلكه فقط مىخواهد كثرت را برساند- نه
اينكه از يك تا هفتاد بى فائده است ولى از هفتاد به بالا اثر دارد- و لذا بدنبال
آن، علت مطلب را بيان كرده و فرموده: براى اينكه ايشان به خدا و رسولش كافر
شدند يعنى مانع از شمول مغفرت، كفر ايشان است به خدا و رسول، و اين مانع با
بود و نبود استغفار و يا كم و زيادى آن برطرف نمىشود، چون بود و نبود آن و كم و
زيادش كفر ايشان را از بين نمىبرد.
از همين جا
معلوم مىشود كه جمله(وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ
الْفاسِقِينَ) متمم تعليل قبلى است، و سياق آن، سياق استدلال قياسى، و
تقدير آن چنين است: آنها به خدا و رسولش كفر ورزيدند، پس آنها فاسقند و از زى
عبوديت خدا بيرونند و خدا مردم فاسق را هدايت نمىكند، و ليكن مغفرت هدايت است
بسوى سعادت قرب و بهشت برين، پس به همين دليل مغفرت شامل ايشان نمىگردد.
و استعمال
كلمه هفتاد در رسانيدن صرف كثرت بدون خصوصيت، مانند استعمال صد و هزار
در اين معنا در لغت بسيار شايع است.
[1] انفاق به طيب خاطر و يا زور در هر حال از شما قبول نمىشود.
سوره توبه آيه 52
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 475