responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 448

آيات عملشان را تفسير نموده و چنين فرموده: اينها به خدا قسم مى‌خورند كه نگفتند، و حال آنكه به تحقيق كلمه كفر را گفتند و بعد از اينكه اسلام آوردند كافر شدند و به كارى دست زدند كه از آن مى‌ترسيدند ... .

و از مجموع همه اين قرائن بدست مى‌آيد كه منافقين قصد سويى نسبت به رسول خدا 6 داشتند و مى‌خواستند آن حضرت را به قتل برسانند، و حتى دست به كار نيز شده بودند و در حين عمل حرف كفرآميزى هم زده بودند و ليكن تيرشان به خطا رفت و شرشان از آن جناب برگرديد، و چون به نتيجه نرسيدند و نقشه‌شان فاش گرديد، رسول خدا 6 پرسيد كه مى‌خواستيد چه بكنيد؟ چنين عذر آوردند كه ما داشتيم بازى مى‌كرديم، پس رسول خدا 6 توبيخشان كرد و به آنها چنين فرمود: آيا به خدا و رسول او و آياتش استهزاء مى‌كرديد؟ خداوند هم عذرشان را رد نمود و قصد واقعى آنان را بر ملا ساخت.

و كوتاه سخن، معناى آيه اين است: من سوگند مى‌خورم كه اگر از ايشان بپرسى كه چه مى‌كرديد، و مقصودتان از اين حركات بى هنگام چه بوده است؟ با اينكه كاملا هويدا بود كه قصد جان تو را داشته‌اند مع ذلك خواهند گفت: ما قصد سويى نداشتيم، و منظورمان از اين كارهايى كه تو را به گمان بد انداخته اين بود كه تفريحى كرده باشيم، به همين منظور داشتيم مانند سواران بازى مى‌كرديم.

اين اعتذار از ايشان در حقيقت استهزاء به خدا و آيات و رسول او بود، براى اينكه خود اعتراف دارند به اينكه آن كار را كه كردند از راه بازى و خوض كرده‌اند، حال كه خودشان اعتراف دارند پس به ايشان بگو: آيا به خدا و آيات او و رسولش استهزاء مى‌كرديد؟ يعنى آيا از عمل زشتى كه كرده‌ايد با يك عمل زشت ديگر كه خود كفر به خدا است عذر خواهى مى‌كنيد؟

و بعيد هم نيست كه غرض اصلى بيان اين جهت باشد كه اين خوض و لعب استهزاء به رسول است، و اگر خدا و آياتش را هم ذكر كرده براى اين بوده كه دلالت كند بر اينكه استهزاء به رسول كه خود آيتى از آيات خدا است استهزاء به آيات خدا نيز هست، و استهزاء به آيات خدا استهزاء به خداى عظيم است، پس استهزاء به رسول خدا 6 استهزاء به خدا و آياتش نيز هست.(لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طائِفَةً ...) راغب در مفردات در معناى كلمه طائفة مى‌گويد: طوف به معناى گشتن دور چيزى است و به همين جهت پاسبانى را كه در اطراف خانه‌هاى يك محله مى‌گردد و حراست مى‌كند طائف مى‌نامند- تا آنجا كه مى‌گويند- و طائفه از مردم، جماعتى از ايشان است، و

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 448
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست