نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 432
رسول خدا 6 بهر يك
از اينها صد شتر با چوپانش مىداد، و گاهى بيشتر و كمتر هم مىشد[1].
مؤلف: اين
چند نفر از مؤلفة قلوبهم آنهايى بودهاند كه رسول خدا 6 با عطا كردن، دلهايشان
را بدست آورده، نه اينكه منحصر به ايشان باشد، و مقصود از آيه شريفه هم تنها اين
چند نفر باشد.
و در تفسير
عياشى از ابن اسحاق از بعضى راويان شيعه از امام صادق (ع) نقل شده كه گفت: از آن
جناب در باره بردهاى سؤال شد كه با مولايش قرار بسته كه بهاى خود را از دستمزد
خود بپردازد و فعلا مقدارى پرداخته و ديگر نمىتواند ما بقى را بپردازد. حضرت
فرمود: از مال صدقه او را مىخرند و آزاد مىكنند، زيرا خداى تعالى در كتاب مجيدش
مىفرمايد:(وَ فِي الرِّقابِ)[2].
و نيز در
همان كتاب از زراره نقل شده كه گفت: حضور حضرت ابى عبد اللَّه (ع) عرض كردم:
بندهاى كه زنا كرده تكليفش چيست؟ فرمود: نصف حد آزادگان، به او تازيانه مىزنند.
پرسيدم: اگر دوباره زنا كرد چطور؟ فرمود: باز هم بهمان اندازه تازيانه مىزنند.
عرض كردم: باز هم اگر مرتكب شد چطور؟ فرمود: هيچوقت از نصف حد تجاوز نمىكند،
مىگويد عرض كردم: آيا سنگسار هم مىشود؟ فرمود: بله در نوبت هشتم، اگر هشت مرتبه
مرتكب شد كشته مىشود.
مىگويد: عرض
كردم: پس فرق ميان بنده و آزاد چيست با اينكه عمل هر دو يكى است؟ فرمود: خداوند بر
بردگان ترحم كرده و نخواسته كه هم برده باشند و هم از نظر حد مانند آزادگان مجازات
شوند. زراره مىگويد: سپس اضافه كرد: بر پيشواى مسلمين است كه بهاى او را از بيت
المال از سهم رقاب به صاحبش بپردازد[3].
و نيز در
همان كتاب از صباح بن سيابه نقل كرده كه گفت: هر مسلمانى كه بميرد و قرضى از خود
باقى بگذارد كه آن را در راه فساد و يا اسراف خرج نكرده باشد بر پيشواى مسلمانان
است كه قرض او را از بيت المال بپردازد، و اگر نپردازد گناهش به گردن اوست، زيرا
خداى تعالى مىفرمايد:(إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ
الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي
الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ) و اين گونه اشخاص از غارمين هستند كه از
صدقات، سهمى در نزد امام